بلک‌بری و نوکیا از خیر شکایت سال 2017 خود گذشتند
1 min read

بلک‌بری و نوکیا از خیر شکایت سال 2017 خود گذشتند

در ماه فوریه سال 2017 کمپانی بلک‌بری از نوکیا به دلیل نقض حق ثبت اختراع (پتنت) شکایت کرد. بلک‌بری ادعا کرده بود که کمپانی فنلاندی از 11 پتنت این شرکت بدون داشتن لایسنش استفاده کرد و آنها در تجهیزات مخابراتی خود مانند کنترلرهای شبکه رادیویی استفاده کرده است. بلک‌بری حق مالکیت این پتنت‌ها در سال 2011، زمانیکه کمپانی نورتل که در زمینه تجهیزات مخابراتی و سخت‌افزار و تجهیزات شبکه فعالیت می‌کرد را به قیمت 4.5 میلیارد دلار خریداری کرد، بدست آوردو دو سال پیش از انجام گرفتن این معامله، نوکیا در تلاش بود تا پتنت‌های نورتل را خریداری کند، اما در نهایت این موضوع به سرانجام نرسید.

حالا بلومبرگ گزارش داده است که این دو کمپانی تصمیم گرفتند تا از شکایت خود کناره‌گیری کنند. درحالیکه هیچ بیانیه‌ای از این دو کمپانی منتشر نشده است، اما ظاهراً نوکیا و بلک‌بری به توافقی دست پیدا کرده‌اند که در آینده جزئیات آن به اطلاع عموم خواهند رساند. محصولاتی که نوکیا بدون داشتن لایسنس پتنت‌ها از آنها استفاده کرده، قطعات ضروری استانداردهای صنعتی 3GPP بوده است. این یعنی بلک‌بری لایسنس این پتنت‌ها را منصفانه، معقول و غیرتبعیض‌آمیز در اختیار دیگر شرکت‌ها قرار دهد.

در زمان شکایت، بلک‌بری اعلام کرده بود که از نوکیا به دلیل استفاده غیرقانونی از این پتنت‌ها خسارت می‌خواهد. بلک‌بری همچنین گفته بود که استفاده نوکیا از این پتنت‌ها بدون دریافت لایسنس ، کمپانی‌های دیگر را به انجام این کار غیرقانونی تشویق می‌کند. هر دو کمپانی نوکیا و بلک‌بری در زمان‌های متفاوت جزء برترین تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند به حساب می‌آمدند. در حال حاضر، هر دو کمپانی تنها لایسنس نام خود را دارند و نرم‌افزار و نام تجاری توسط کمپانی‌های شخص ثالث (HMD Global و TCL) تولید می‌شوند.