آیا AMD بر علیه NVIDIA جنگ روانی به راه می اندازد؟
1 min read

آیا AMD بر علیه NVIDIA جنگ روانی به راه می اندازد؟

شرکت AMD پس از معرفی کارت گرافیک های NVIDIA RTX 20 تنها با افزایش پرفورمنس روبرو نبوده و متاسفانه از فناوری Real Time Ray Tracking نیز دست و پنجه نرم می کند. کارت گرافیک های AMD عملا فاقد فناوری های لازم به جهت پشتیبانی از DirectX ray tracing بوده و این مسئله AMD را مجبور به جنگ روانی کرده است.

آقای David Wang از مدیران بخش Radeon Technologies در مصاحبه ای که به تازگی انجام داده است، به این مسئله می پردازد. به گفته آقای وانگ، مادامی که این فناوری در کارت گرافیک های میان رده نیز وجود نداشته باشد، ارزش چندانی نخواهد یافت. این در حالی است که انویدیا بسیاری از توسعه دهندگان را قانع کرده است که از فناوری های RTX در توسعه بازی بهره برده و شاهد انقلابی در هوش مصنوعی گرافیکی هستیم.

آقای David Wang گفت: DXR را بدون پاسخ نخواهیم گذاشت؛ اما به این زودی ها منتظر ورود این فناوری به کارت گرافیک های AMD نباشید! این شرکت در حال حاضر برنامه ای برای وارد کردن DXR به درون کارت گرافیک های خود ندارد؛ تمرکز ما در حال حاضر بر روی بخش های دیگری است. به واقع با وجود اینکه AMD اعلام کرده است که فناوری Real Time Ray Tracking را بدون پاسخ نمی گذارد، اما ظاهرا برنامه ای برای افزودن آن به محصولات خود، دست کم در کوتاه مدت نداشته و این می تواند یک خبر بد برای طرفداران آن باشد.

در نهایت با وجود آنکه آقای وانگ نه به زمان استفاده از DXR اشاره کرده و نه فناوری جایگزینی را پیشنهاد کرده است، تنها به کم اهمیت جلوه دادن این فناوری می پردازد. این در حالی است که امروزه بازی های بسیاری نظیر بتلفیلد 5 و نسخه جدید بازی مترو، به عنوان برترین عناوین تازه وارد در دنیای بازی، از تکنیک DirectX ray tracing پشتیبانی می کنند.

نکته نویسنده:

در دنیای سخت افزار امروز، توسعه فناوری های پردازشی GPU تنها به افزایش نرخ فریم ختم نخواهد شد؛ AMD و NVIDIA مدت هاست که بر سر توسعه گرافیکی و رندرینگ "بلا درنگ" در حال فعالیت هستند، با این وجود NVIDIA ترجیح می دهد که به جای بالا بردن نرخ فریم که به صورت سنتی چندین سال است که در جریان است، مسیر خود را به سمت هوش مصنوعی هدایت کند. تیم سبز در این راه با مشکلات بسیاری روبرو است اما پس از توسعه یک فناوری، زمان برداشت آن فرا می رسد! به هر حال دیگر نباید تنها به افزایش نرخ فریم در یک کارت گرافیک جدید بسنده کرد.