نمایشگاه های الکامپ استانی نیز در گرداب مشکلات اقتصادی
1 min read

نمایشگاه های الکامپ استانی نیز در گرداب مشکلات اقتصادی

در گزارش الکامپ 97 به مشکلات آن نظیر برپایی در گرمترین روزهای سال، عدم حضور شرکت های معتبر کامپیوتری و … اشاره کردیم. اما ظاهرا وضعیت سقوط اقتصادی کشور، گریبانگیر نمایشگاه های استانی نیز خواهد شد. همانطور که می دانید، جهت بهبود کسب و کار و دانش IT در کشور، چندیست که شاهد برپایی نمایشگاه های الکامپ استانی بوده ایم؛ الکامپ های استانی در سالهای اخیر با حضور برندهای شناخته شده در حوزه کامپیوتر و سخت افزار همراه بوده است؛ اما ظاهرا برپایی این نمایشگاه ها در وضعیت فعلی کشور توجیه اقتصادی نداشته و احتمالا شاهد حذف آنها خواهیم بود.

رضا پاکیزه‌خو عضو شورای مرکزی سازمان نصر کشور و عضو هیات مدیره سازمان نصر استان همدان، برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی استانی را درصورتی‌که موجب رونق اقتصادی نشود و نتوان بازتاب اثرات آن را در جامعه و صنف مشاهده کرد غیرضروری می‌داند و در وضعیت کنونی اقتصاد انفورماتیک کشور آن را عاملی برای فشار مضاعف به شرکت‌ها قلمداد می‌کند بااین‌وجود سازمان نصر استان همدان با برقراری تعاملات مطلوب با بدنه دولتی استان در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی‌های استان در جهت حفظ منافع اعضا، مشارکت فعال دارد.

به گزارش روابط عمومی سازمان نصر کشور، پاکیزه‌خو در خصوص نمایشگاه الکامپ که طبق تقویم نمایشگاهی باید در تاریخ 23 تا 27 مهرماه در استان همدان برگزار شود، گفت: امسال هیچ‌گونه تعاملی از سوی شرکت نمایشگاه‌ها با سازمان نصر همدان برقرار نشده است. برآوردی که تاکنون به‌عمل‌آمده شرکت‌ها نیز به دلیل جو حاکم در اقتصاد انفورماتیک کشور چندان برای حضور در نمایشگاه الکامپ تمایلی ندارند و حضور در نمایشگاه الکامپ نه‌تنها موجب رونق بازار نمی‌شود حتی هزینه مضاعفی را به شرکت‌ها وارد می‌کند. علاوه بر آن فشارهای بیمه و مالیات هم دیگر رمقی برای شرکت‌ها باقی نگذاشته است. سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان همدان به‌زودی و در فرصت اندک باقی‌مانده تکلیف نوع مشارکت و یا همکاری در برگزاری نمایشگاه الکامپ امسال را مشخص خواهد کرد. این عضو شورای مرکزی در خصوص کیفیت حضور دولت الکترونیک در نمایشگاه الکامپ همدان گفت: دستگاه‌ها و نهادهای دولتی در قالب دولت الکترونیک به نمایشگاه‌های استانی می‌آیند اما این حوزه متکی به خدمت رسانی به عموم جامعه است و به‌طورکلی در بحث اقتصادی در حوزه IT نباید روی دولتی‌ها حساب باز کرد و انتظار داشت شرایط اقتصادی را با حضور در نمایشگاه رونق می بخشند. او گفت: حضور شرکت‌هایی خارج از استان‌ هم برای آن استان توجیه اقتصادی ندارد، در بعضی مواقع با حضور در استان پروژه‌هایی را هم از آن خود می‌کنند و شرکت‌های بومی تنها راه امرارمعاش خود را از دست می‌دهند و متضرر می‌شوند. پاکیزه‌خو وضعیت تعاملات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همدان با بدنه دولتی استان را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: سطح تعاملات مطلوب ارزیابی می‌شود سازمان نصر در تمام جلسات حضور دارد و روابط خوبی نیز با اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات، کمیته‌های IT استانداری، معاونت هزینه و غیره برقرار است. سازمان در فرآیند تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های استانی مشارکت موثری دارد.

او تعلیق اجباری شدن اخذ پروانه «نما» را یکی از موارد تاثیرگذاری مثبت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان همدان دانست و گفت: از ابتدای تیرماه اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات همدان دریافت پروانه نما را برای شرکت‌های IT اجباری اعلام کرده بود. این پروانه برای فعالیت در حوزه امنیت فضای تولید و تبادل اطلاعات مانند امنیت شبکه، پیاده‌سازی سیستم مدیریت امنیت اطلاعات و غیره است ولی با اجباری شدن دریافت پروانه نما شرکت‌ها برای پروژه‌های کوچک مانند کابل‌کشی شبکه هم موظف به دریافت نما می‌شدند. پاکیزه خو افزود: با اعتراض اعضای صنف، سازمان نیز به پیگیری مسئله پرداخت و در حال حاضر اجرای این طرح به حالت تعویق درآمده و تا توقف کامل نیز پیگیری‌ها ادامه خواهد داشت.

عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان همدان در ادامه به ارائه تسهیلات IT روستایی اشاره کرد و افزود: این طرح با استقبال شرکت‌ها روبرو نشده است. متاسفانه شرکت‌ها در استان این نگرانی را دارند که با دریافت تسهیلاتIT روستایی و اجرای طرح و آماده‌سازی زیرساخت‌ها قدرت باز پس دهی آن را نداشته باشند و هیچ تضمینی نیز برای این مسئله به آن‌ها داده نشده است.