امید تحلیلگران از iPhone XR با کاهش میزان پیش بینی فروش کمرنگ‌تر شد

روز گذشته بود که در گزارشی خواندیم اپل میزان تولید آیفون های سال 2018 خود را کاهش داده است چرا که میزان تقاضای بازار کمتر از حد تصور کمپانی بوده است. این طور که پیداست با ناکامی آیفون های امسال، کمپانی دل به مدل های سال گذشته بسته است. داستانی که در مورد آیفون X پیش آمد حالا شامل حال آیفون ارزان قیمت امسال شده است و تحلیلگران گمانه زنی خود در مورد مقدار فروش این دستگاه را کاهش داده اند. هنگام معرفی جدید نسل از آیفون های اپل، امید تحلیلگران بیشتر به مدل رده پائین تر یعنی iPhone XR بود و پیش بینی فروش بسیار خوبی برای این مدل داشتند اما پیش بینی ها کاملا غلط از آب درآمد و استقبال کاربران از این مدل آن طور که تصور میشود نبود. حالا برای دومین بار پی در پی، تحلیلگران آمار پیش بینی شده خود در مورد عرضه این دستگاه را تغییر داده اند.

مینگ چی کو، سرشناس ترین تحلیلگر محصولات اپل در اولین پیش بینی خود اعلام کرد که میزان فروش آیفون XR طی یک سال اول عرضه حدودا 100 میلیون دستگاه خواهد بود. اما با توجه به اتفاقات پیش آمده و شکست نسبی این مدل، این تحلیلگر در مورد پیش بینی خود تجدید نظر کرده و رقم حدس زده شده را به 70 میلیون دستگاه کاهش داده که مطمئنا افت 30 میلیون دستگاه بسیار چشمگیر است. چندین دلیل برای تجدید نظر مینگ چی کو و کاهش رقم پیش بینی شده قبلی وجود دارد که از جمله آنها میتوان به برچسب قیمتی این دستگاه اشاره کرد که به عقیده بسیاری از کاربران، قیمت تعیین شده نسبت به طراحی نه چندان تاثیر گذار iPhone XR بیش از اندازه است و باعث شده این دستگاه در رقابت با رقبای مطرح بخصوص گوشی های سازندگان چینی، مانند سری میت 20 هواوی با مشکل مواجه شود. با این حال پیش تر گزارش شد که میزان پیش فروش iPhone XR رضایت بخش و بیشتر از هر دو مدل آیفون 8 و 8 پلاس بوده است.

در حالی که این گزارشات برای اپل چالش برانگیز محسوب میشود و نشان میدهد اپل با یک بحران روبرو شده، باید خاطر نشان کرد که زمان خرید سال نو در حال فرا رسیدن است و با فروش های ویژه، این امکان وجود دارد که میزان فروش آیفون های جدید اپل به طور چشمگیری افزایش پیدا کند. در صورتی که پیش بینی تعداد فروش این دستگاه ها از نظر مینگ چی کو کاملا دقیق باشد که البته هیچوقت آمار دقیق نبوده، میزان عرضه 30 تا 35 میلیون دستگاه آیفون در سه ماهه پایانی سال 2018 در سه ماهه ابتدایی سال آینده به 20 تا 25 میلیون دستگاه کاهش پیدا خواهد کرد و در نهایت برای سه ماهه دوم سال 2019 پیش بینی فروش 10 تا 15 میلیون دستگاه آیفون شده است.

به لطف فروش بیشتر از حد انتظار آیفون های 8، 8 پلاس، 10 اس و 10 اس مکس، اپل امیدوار است که در پایان سه ماهه جاری موفق به فروش 75 تا 80 میلیون دستگاه آیفون شود در حالی که برای بازه زمانی ژانویه تا مارس 2019، احتمالا چیزی حدود 47 تا 52 میلیون دستگاه آیفون روانه بازار خواهد شد. البته که این ارقام همگی در حد حدس و گمان هستند و باید منتظر گزارشات مالی رسمی از سوی اپل باشیم.