گوگل در اندیشه حذف آدرس‌های اینترنتی برای امنیت بیشتر
1 min read

گوگل در اندیشه حذف آدرس‌های اینترنتی برای امنیت بیشتر

آیا دنیای وب می‌تواند بدون آدرس اینترنتی وجود داشته باشد؟ اگر پاسخ بله است، پس چگونه می‌توانید مشخص کنید کجا باشید؟ این‌ها سوالاتی هستند که گوگل هنگام تلاش برای تبدیل محیط وب به مکانی امن‌تر از خود می‌پرسد.

این درحالی است که بیان ایده کنار گذاشتن آدرس اینترنتی توسط یک کمپانی که تجارت خود را بر اساس لیست کردن وب‌سایت‌ها با آدرس‌های منحصر به فردشان و رتبه‌ بندی و نمایش آن‌ها در مقابل جست‌ و جوی کاربران ساخته است کمی افراطی به نطر می‌رسد. اما اگر گوگل موفق شود که محیط وب را به مکان امن‌تر و قابل اعتماد‌تر تبدیل کند، ممکن است حتی بیشتر از گذشته اعتماد کاربران و تبلیغ کنندگان را نسبت به خود جلب کند.

مشکل آدرس اینترنتی این است که آن ها به سختی قابل درک هستند و هکر‌ها از این گیجی استفاده می‌کنند تا سایت‌های مخرب را راه‌اندازی کنند، حمله‌های فیشینگ انجام دهند، اطلاعات غلط منتشر کنند و یا برنامه‌های مخرب را انتشار دهند. یک گزارش McAfee منتشر شده خبر از این می‌دهد که در سال گذشته حملات سایبری باعث ایجاد خسارت بیش از 600 میلیارد دلار شده اند و تعداد حملات رو به افزایش است.

Adrienne Porter، رئیس مهندسی کروم، طی یک مصاحبه با Wiredدر مورد این موضوع گفته است:

"بنابراین ما قصد داریم به مکانی برویم که هویت وب برای همه قابل درک باشد. همه این امکان را داشته باشند که بدانند که در هنگام استفاده از یک وب‌سایت با چه کسی صحبت می‌کنند و دلیلی برای اعتماد به آن‌ داشته باشند."

اتصال بین هویت وب و آدرس‌های اینترنتی در سال‌های اخیر با رشد کوتاه کننده‌های آدرس اینترتی غیر مربوط‌تر شده است. این کوتاه کننده‌ها یک آدرس اینترنی مبهم و بلند را به یک آدرس کوتاه و به یاد ماندنی‌تر و با قابلیت اشتراک آسان‌تر تبدیل می‌کنند همچنین آن را در مقابل هکر‌ها آسیب پذیر‌تر می‌کنند. در همین راستا گوگل نیز سرویس کوتاه کننده مخصوص خود را با سرویس لینک‌های آتشین پویا جایگزین کرده است. این لینک‌های پویا کاربران را به هر آدرسی .در صفحات و یا اپلیکیشن‌ها می فرستند و اشتراک محتوا خاص را آسان‌تر می‌کنند

بر همین اساس گوگل نمی‌‌داند که محیط وب بدون آدرس چگونه خواهد شد. این کمپانی در یک طرح کوتاه مدت ویژگی‌ای را در کروم قرار داد تا فقط نام اصلی دامنه نمایش داده شود، اما کلیک بر روی باکس جست‌ و جو آدرس کامل را نمایش دهد. اخیرا هم گوگل با اعلام هشدار "این سایت از استاندارد HTTPS استفاده نمی کند" در هنگام بازدید کاربران از یک وبسایت نا امن، در تلاش بوده‌است تا محیط وب را امن‌تر کند.

تا به اینجای کار تیم کروم هنوز اعلام نکرده‌اند که محیط وب بدون آدرس اینترنتی چگونه‌خواهد بود، اما Porter اعلام کرده است که او و همکارانش به راه حلی دست‌یافته‌اند که از آن در پاییز یا بهار رونمایی خواهد شد. گوگل باید در این روش جدید، امنیت و راحتی کاربران را در نظر بگیرد و امکان اشتراک لینک‌ها بین دستگاه‌های مختلف را برای ان‌ها فراهم سازد.