تفاوت چیپست های Z370 و Z390 و معرفی یک پرچمدار

تفاوت چیپست های Z370 و Z390 دقیقا در چه مواردی است؟ این پرسشی است که بسیاری از کاربران در بخش خرید و حتی به منظور آگاهی علمی خود، با آن درگیر هستند. چیپست Z390 تراشه جامع یا PCH ای است که برای هدایت مادربردهای LGA 1151 سازگار با پردازنده های Core I 9000 طراحی شده است. این پردازنده ها دارای حداکثر 8 هسته بوده و قدرتمند ترین CPUهای دسکتاپ میانی در جهان به شمار می روند.

همانطور که در جدول زیر میز قابل مشاهده است، بسیاری از پارامترهای هر دو تراشه تقریبا یکسان بوده و مهمترین تفاوت های آنها را می توان به پشتیبانی بومی از درگاه USB 3.1 نسل دوم (مانند Type-C) و شبکه CNVi دانست. به واقع اینتل در طراحی Z390 زحمت چندانی به خود نداده و تراشه Z370 را با چند تغییر که شامل افزودن کنترلرهای جدید است، باز طراحی می کند. به مانند همیشه، این سازندگان مادربرد هستند که تعیین می کنند که تا چه از پتانسیل یک پلتفرم استفاده شود؟

پشتیبانی از شبکه CNVI 2X2 802.11AC WIRELESS

در تراشه Z390، اینتل تکنیک ارتباط بدون سیم CNVi را به درون چیپست تزریق کرده و به لطف بخش عمده ای از ماژول بی سیم که به چیپست منتقل می شود، امکان دسترسی به پهنای باند خیره کننده 1.73 گیگابیت در ثانیه فراهم می گردد. در این استاندارد، سرعت Wi-Fi تقریبا تا 2 برابر به نسبت نسل پیشین افزایش پیدا می کند. از آنجایی که PCH بسیاری از ماژول های بدون سیم را هدایت می کند، نقل و انتقال داده ها بسیار سریعتر شده است.

درگاه USB 3.1 نسل دوم

دومین برتری، افزوده شدن کنترلر داخلی USB 3.1 نسل دوم به Z390 است. ادغام مستقیم آخرین استاندارد USB به چیپست Z390 نه تنها انتقال داده ها و پاسخگویی را سریع تر می کند، بلکه در امکان افزایش این رابط نیز تاثیر خواهد گذاشت. این تراشه از 6 درگاه USB 3.1 Gen 2 پشتیبانی می کند که در بسیاری از مادربردهای سری Z370 به دلیل استفاده از کنترلر مجزا، بین 2 الی 4 عدد بود.

آیا این پایان کار است؟

از دیدگاه فنی، بله. تنها تفاوت های Z390 و Z370 در همین 2 بخش خلاصه می گردد. گرچه مادربردهای Z370 سازگار با پردازنده های نسل هشتم اینتل هم عمر چندانی نکرده اند، اما امکان پشتیبانی از CPUهای نسل 9 تنها برای برخی از مدل ها فراهم بوده و برای استفاده از تمامی پتانسیل WhiskyLake ها، نیازمند یک مادربرد Z390 خواهیم بود.

مدار تغذیه VRM، فازهای رگولاتور و حتی خنک کننده هایی که بر روی این مدار قرار می گیرند، تعیین کننده اصلی میزان استفاده شما از پردازنده های نسل نهم خواهند بود. شرکت MSI از جمله برندهایی بود که با معرفی این تراشه، برترین پرچمداران خود را برای سلیقه و کاربردهای مختلف کرده است. به عنوان مثال می توان به مادربرد حرفه ای MAG Z390 TOMAHAWK اشاره کرد. MSI در MAG Z390 TOMAHAWK پوشش I/O را از پیش نصب کرده و تغییراتی در آن ایجاد کرده است. در این پوشش یک محافظ الکتریسیته ساکن (برخوردهای الکترواستاتیک) نیز وجود دارد. دومین ویژگی پوشش I/O، نصب و راه اندازی ساده تر است.

این مادربرد دارای پوشش خنک کننده بر روی درگاه SSD M.2 است که در مشخصات فنی با نام (M.2 Shield FROZR) دیده می شود. MSI MAG Z390 TOMAHAWK می داند که در صورت افزایش دما، گلوگاه حرارتی در M.2 ایجاد شده و کنترلر سرعت و پرفورمنس آن را کاهش می دهد. از این رو یک پوشش توانمند حرارتی بسیار ضروری است.

CPU های حرفه ای دمای بالایی را ایجاد کرده و بخشی از این دما در مدار VRM به وجود می آید که توان مورد نیاز آنها را تامین می کند. MAG Z390 TOMAHAWK از یک هیت سینک بهبود یافته استفاده می کند که ابعاد آن تا 26 درصد به نسبت Z370 ها افزایش یافته و 8 تا 10 درجه سانتی گراد دفع حرارتی بهتری را به نمایش می گذارد.

ورودی مدار تغذیه 8+4 پین به همراه یک مدار تغذیه کاملا دیجیتالی، تضمینی بر تامین نیروی خالص پردازنده هایی از جمله Core i9 9900K است که حتی در فرکانس های افزایش و اورکلاک، به خوبی و با ثبات بالا به پردازش ها ادامه دهند. در 2 سال گذشته، افتخارآفرینی مادربردهای MSI در زمینه اورکلاک بسیار افزایش یافته است.

این مادربرد دارای 2 درگاه شبکه Gigabit Intel LAN است که با تکیه بر کنترلر مجزای اینتل، TCP و UDP را کاهش داده و عملکرد CPU را برای پردازش های دیگر حفظ خواهد کرد. همچنین گیمرها می توانند با استفاده از برنامه اختصاصی MSI Gaming LAN Manager، مدیریت پهنای باند را در اختیار گرفته و یا به صورت هوشمند آن را در اختیار بازی قرار دهند.

همانطور که گفته شد، MAG Z390 TOMAHAWK که از تراشه Z390 برخوردار است، یکی از مدل هایی است که به خوبی از پتانسیل چیپست جدید بهره برده و حالا در بخش شبکه بدون سیم نیز Intel CNVi را با شبکه WLAN 802.11 ac Wave2 به خدمت گرفته است. تجربه 1734 مگابیت در ثانیه، به نسبت 867 مگابیت در گذشته، حال هوای شما را نه تنها برای استفاده از شبکه اینترنت دگرگون کرده، بلکه در ساخت شبکه های داخلی نیز سرعتی خیره کننده را دریافت خواهید کرد.