بررسی کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 2080 OC 8GB GDDR6
1 min read

بررسی کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 2080 OC 8GB GDDR6

چند هفته ای است که شرکت انویدیا کارتهای گرافیک High End سری 2000 خود را معرفی و آنها را روانه بازارهای جهانی کرده است. این سری از کارتهای گرافیک که با پیشوند RTX همراه هستند، در حال حاضر شامل مدلهای 2070، 2080، و 2080Ti می شوند. این کارتها تقریبا 50 درصد نسبت به نسل پیش از خود قوی تر هستند و از لحاظ فنی امکانات ویژه ای دارند که در آینده قرار است برای استفاده از این امکانات بازی هایی طراحی و ساخته شوند. فقدان معنا دار بازی هایی که بتوان با استفاده از این کارتهای گرافیک، فن آوری های جدید انویدیا را تجربه کرد، باعث شد تا پس از بررسی های اولیه، سهام انویدیا سقوط کند. اما این کارتها عملا کارت گرافیک های آینده هستند، البته آینده نزدیک! کاربرانی که بتوانند آنها را تهیه کنند، خود را در برابر پیشرفت های نرم افزاری در بازی های آینده بیمه می کنند.

در حال حاضر انویدیا با عرضه کردن تنها سه عدد کارت گرافیک High End، بخش بالا دستی بازار را هدف قرار داده است. این سه کارت گرافیک، با قیمت های بالای 500 دلار، تنها برای بخش محدودی از کاربران که توانایی خرید آنها را دارند جذابیت دارد و بخش عمده بازار، در دستان کاربرانی است که شاید 2050 و 2060 نهایت توان خریدشان باشد.

معماری Turing

چیپ گرافیکی TU104 بر پایه معماری 12nm FinFET+ ساخت شرکت TSMC است که در کارت گرافیک 2080 به کار رفته است. این چیپ 13.6 میلیارد ترانزیستور در خود جای داده است. در نسل جدید کارتهای گرافیک انودیا، هسته های مختلفی با عملکرد های متفاوت در کنار هم جای گرفته اند. کارت گرافیک 2080 مجهز به 2944 هسته سایه زن یا Shaders، تعداد 368 هسته Tensor، تعداد 46 هسته RT، و 64 واحد ROP می باشد که همه به 8 گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 متصل شده اند.

اگر به طور خلاصه بیان کنیم، کارتهای گرافیک RTX به غیر از قدرت بیشتر نسبت به نسل پیش از خود، مجهز به فن آور Ray Tracing و هوش مصنوعی است که در آینده در بازی ها شاهد کاربرد آن خواهید بود. برای بررسی تخصصی معماری Turing می توانید به مقاله تحلیل تخصصی کارت گرافیک های NVIDIA GeForce RTX 20 و ویژگی های حیرت انگیز کارت گرافیک های انویدیا مراجعه نمایید.

شرکت ایسوس از جمله پیشتازان تولید و عرضه کارت های گرافیک حرفه ای شرکت NVidia به شمار می رود که دیر زمانی است به لطف فن آوری Auto-Extreme کلیه مراحل تولید و اسمبل کارت های گرافیک خود را توسط ربات های تمام اتوماتیک بدون دخالت دست انسان انجام می دهد. این فن آوری انحصاری سبب اطمینان خاطر خریداران نسبت به دوام، کارایی بالا، و ثبات بی نظیر در عملکرد کارت های گرافیک ایسوس شده است. طراحی خوب نقطه ی قوت محصولات ایسوس است که این طراحی برای کارتهای گرافیک، شامل بدنه، نورپردازی، کولینگ، فن، و امکانات جانبی می شود که همواره به صورتی حرفه ای و متناسب با نیاز کاربران انجام پذیرفته است. خانواده کارتهای گرافیک Strix ایسوس از ویژگی عملکرد بدون فن در دمای زیر 55 درجه سانتیگراد بهره می برند که به کاربر امکان استفاده از کامپیوتر در سکوت کامل را می دهد. همچنین مصرف بهینه، امکانات نورپردازی RGB از دیگر ویژگی های برجسته این خانواده به شمار می رود.

امروز به بررسی کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 2080 OC edition 8GB GDDR6 می پردازیم، که از جمله جدیدترین کارتهای بازار است که به جمع دوست داشتنی خانواده کارتهای گرافیک استریکس ایسوس پیوسته است. این کارت به قیمت 870 دلار در بازار های جهانی، و در ایران احتمالا قیمتی بین 13.5 تا 14.5 میلیون تومان خواهد داشت. طبق مشخصات GPU این کارت که در جدول فوق نمایان است، به صورت اورکلاک شده، تقریبا با 60 مگاهرتز افزایش فرکانس GPU نسبت به مدل رفرنس عرضه می شود.

بسته بندی

جهبه کارت Asus ROG Strix RTX 2080 OC 8GB GDDR6 تقریبا مشابه جعبه کارتهای گرافیک استریکس نسل پیشین است با این تفاوت که پشت و روی کارتن مشخصات اصلی گرافیک های RTX، شامل 8 گیگابایت حافظه رم، پشتیبانی از DX12، و دستگاه های واقعیت مجازی یا VR نوشته شده است. در پشت جعبه، امکانات نور پردازی Aura Sync، استفاده از فنهای Axial-tech مجهز به استاندارد صنعتی IP5X، حالت فنلس که در دمای زیر 55 درجه فعال می شود، خنک کننده مجهز به فن آوری Max contact ایسوس از جمله مهمترین ویژگی های اشاره شده برای این کارت می باشد. درون جعبه، یک عدد دی وی دی درایور، دفترچه و یک عدد بست چسبی کابل قرار دارد.

ساختار و طراحی محصول

ابعاد این کارت گرافیک برابر 30 در 13 در 5.4 سانتیمتر می باشد. بدنه ی پلاستیکی آن کیفیتی خوب و با دوام دارد. طراحی کلی آن به مانند دیگر کارتهای گرافیک سری Strix ایسوس است و حس کیفیت خوب را به کاربر منتقل می نماید. در اطراف فن ها، لبه ی کارت، و پشت بک پلیت نشان Republic Of Gamer مجهز به LED های RGB هستند که به وسیله نرم افزار Aura قابل برنامه ریزی برای افکت های نوری مختلف می باشند.

خروجی های تصویری این کارت شامل یک جفت Display Port 1.4، یک جفت HDMI 2.0b و یک کانکتور USB Type C می شود. این گرافیک از حداکثر دقت 8K یا 7680 در 4320 پشتیبانی می کند. همانطور که مشاهده می کنید ایسوس برای تطابق براکت کارت گرافیک با پشت کیس، آن را مشکی مات رنگ آمیزی کرده است تا همخوانی کاملی حتی از پشت، با کیس های مشکی داشته باشد.

زینت بخش پشت کارت، یک بک پلیت با کیفیت فلزی است که با لیزر حکاکی شده است. آرم ROG بر روی آن دارای بکلایت RGB است. این بک پلیت تفاوتی با نسل های پیشین دارد که جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد. یک دکمه مخصوص روشن و خاموش کردن نورافشانی کارت گرافیک بر روی لبه بک پلیت به رنگ سفید نیز قرار دارد.

در انتهای کارت گرافیک، ایسوس دو عدد کانکتور PWM/DC برای فن با قابلیت کنترل توسط کارت گرافیک قرار داده است. اغلب مادربرد ها فن های کیس را بر اساس میزان حرارت پردازنده کنترل می کنند. این موضوع باعث می شود در صورتی که کارت گرافیک نیاز به خنک سازی داشت، نتواند به موقع به گردش هوای مناسب با میزان لود خود دست پیدا کند. فن آوری ASUS Fan Connect II این امکان را به کاربر می دهد که با اختصاص دو فن برای کارت گرافیک، در صورت فشار زیاد، نسبت به خنک سازی سریع آن اقدام شود. در کنار این دو کانکتور فن، یک خروجی RGB برای رشته های RGB نیز به چشم می خورد. با داشتن این کارت می توانید یک شاخه RGB به سیستم خود اضافه کنید که توسط کارت گرافیک کنترل می شود.

نیروی برق کارت گرافیک از طریق 2 کانکتور 8 پین تامین می شود. حداقل پاور پیشنهادی برای تغذیه این کارت گرافیک می بایستی 650 تا 750 وات خروجی واقعی داشته باشد. بهینه ترین حالت ممکن استفاده از یک پاور 850 واتی است. بر روی لبه کارت گرافیک یک بخش باریک به نام Republic of Gamers نمایان است که توسط نور پس زمینه ی RGB روشن می شود.

سخت افزار

با برداشتن اجزای کارت گرافیک به مدار چاپی آن می رسیم. ایسوس برای رگلاسیون برق ورودی کارت گرافیک از مدار 2+10 فازی با طراحی اختصاصی Super Alloy Power (SAP) II استفاده کرده است. در فن آوری SAP II ایسوس همچنین از خازن های با کیفیت با 90 هزار ساعت عمر بیشتر نسبت به خازن های مدل رفرنس استفاده کرده است.

تعداد 8 عدد معادل 8 گیگابایت چیپ های حافظه GDDR6 ساخت شرکت Micron با پارت نامبر D9WCW دور تا دور هسته TU104 را فراگرفته است.

در لبه ی مدار چاپی بالا حافظه ها یک مایکرو سوییچ ریز برای استفاده از بایوس دوگانه کارت قراردارد. ایسوس به لطف این سوییچ از دو حالت Quite Mode و Performance Mode در بایوس بهره می برد که در صورت استفاده از حالت Quite Mode می توانید از امکان عملکرد بدون فن 0dB در دما های پایین استفاده کنید. در حالت Performance Mode فنهای کارت گرافیک دائم در حال گردش می مانند تا حداکثر توانایی را به کارت گرافیک بدهند.

در لبه ی کنار ورودی 8 پین، یک جایگاه تست ولتاژ دستی وجود دارد در صورتی که قصد اورکلاک Extreme داشته باشید از این بخش قطعا مستفیض خواهید شد. در بالای هر ورودی 8 پین دو LED نمایشگر سلامت ولتاژ ورودی قرار دارد، رنگ سفید به معنای ولتاژ مناسب و اتصال صحیح است و رنگ قرمز در صورت وجود مشکل روشن خواهد شد.

خنک کننده

سیستم کولینگ این کارت گرافیک از چندین بخش مجزا تشکیل شده است که تک تک آنها نقش موثری در خنک سازی اجزای کارت گرافیک دارند. کارتهای RTX قدرت اورکلاک اتوماتیک بالایی دارند و هرچه سیستم کولینگ عملکرد بهتری از خود نشان دهد، اتوماتیک اوج فرکانس GPU افزایش خواهد یافت.

سینک خنک کننده غولپیکر این کارت گرافیک تا 2.7 اسلات فضا را اشغال می کند. شش لوله ی انتقال حرارت مسی با روکشی از نیکل در تماس با بخش های حیاتی شامل GPU و VRAM قرار دارد. فن آوری Max Contact به کار رفته در طراحی این سینک بزرگ حداکثر تماس را با اجزای داغ کارت برقرار می کند. ایسوس سطح این کولر را 20 درصد نسبت به نسل پیشین افزایش داده است. همچنین بخش های خنک کننده نیز بهینه تر شده اند.

سه فن با استاندارد صنعتی IP5X ضد گرد و غبار وظیفه ی خنک سازی برج های این کولر را بر عهده دارند. حالت خاموشی این فنها در مدتی که کارت گرافیک زیر 55 درجه دما دارد فعال می شود. یک تفاوت خاص این فنها با فنهای نسل های گذشته استفاده از یک حلقه به دور پروانه است تا احتمال شکستن پره ها از بین برود. ایسوس این فنها را Axial-tech نامیده است.

در نسل های پیشین بک پلیت های مورد استفاده در گرافیک از داخل دارای یک روکش مشمایی بود که عملا گرما را بین خود و مدار چاپی نگه میداشت، و عملا آن انتظاری که از بک پلیت به عنوان عنصر خنک کننده می رفت، در عمل آنچنان توانا نبود، به همین دلیل در این نسل، ایسوس آن روکش مشمایی را حذف کرده است تا بخش فلزی، بدون تماس با سطح PCB بتواند به سان یک سینک خنک کننده عمل کند.

ایسوس سرتاسر کارت گرافیک را با یک شاسی تمام فلزی مشکی پوشانده است. این شاسی که در نقش سینک خنک کننده حافظه های گرافیک را خنک می کند و در نقش یک استحکام بخش، از خم شدن PCB گرافیک جلوگیری می کند. در مجموع نمره ایسوس در طراحی اجزای خنک کننده این کارت، بیست است.

سیستم تست

پردازنده Intel Core i7 7700K

یکی از بهترین گزینه ها برای انجام تست ها و بازی ها این پردازنده است. از ویژگی های این پردازنده می توان به معماری ساخت 14 نانومتری، 4 هسته و 8 رشته موازی، فرکانس کاری 4.2 گیگاهرتز و مقدار 8 مگابایت برای کش اشاره کرد. عملکرد بی نظیر این پردازنده آدرنالین خون کاربر را به بالاترین حد خود می رساند.

مادربرد MSI Z270 GAMING M5

مادربرد گیمینگ از ام اس آی با کیفیت ساخت بالا و امکانات عالی برای راه اندازی یک سیستم گیم قدرتمند. استفاده از سوکت 1151 و چیپ ست Z270 به همراه فرکانس حافظه 4133 مگاهرتز در حالت اورکلاک، سینک های حرارتی کارآمد، وجود خروجی ها و ورودی های کامل، نرم افزارهای جانبی کامل برای مدیریت بهتر سیستم، نورپردازی زیبا، قابلیت اورکلاک بالا و دریافت بیش از 20 جایزه و نشان برتر تنها بخشی از ویژگی های این مادربرد است.

حافظه G.SKILL TRIDENT Z 3600 CL 16 2X8G

این سری از حافظه های جی اسکیل برای دست یابی به فرکانس بالا بهینه شده است. کیت مورد استفاده 2 ماژول 8 گیگابایتی DDR4 است که با فعال کردن XMP از حداکثر فرکانس کاری 3600 مگاهرتز با زمان تاخیر CL16 بهره می برد. این ماژول ها از جی اسکیل تایوان به دست وب سایت سخت افزار مگ رسیده است.

درایو ذخیره سازی PLEXTOR M8PE M.2 NVME 256G

اس اس دی مورد استفاده PLEXTOR M8PE 256G با سرعت بسیار بالا به پروتکل NVME 1.2 مجهز است و از طریق رابط PCIe Gen.3 x4 به درگاه M.2 متصل می شود. استفاده از فناوری DRAM Cache Buffer، و موتور تصحیح خطای ECC از جمله امکانات آن به حساب می آید. این حافظه دارای سرعت نوشتن 900 مگابایت در ثانیه و سرعت خواندن 2000 مگابایت در ثانیه است. اس اس دی مورد نظر توسط شرکت پلکستور برای سیستم تست دفتر مجله سخت افزار ارسال شده است.

درایو ذخیره سازی SAMSUNG 860 EVO 250G

اس اس دی مورد استفاده برای تست درگاه SATA III، آخرین نسل از درایو های خانواده EVO سامسونگ است که به لطف کنترلر قدرتمند MJX، و حافظه های 3D TLC NAND، و کش DDR4، حداکثر سرعت خواندن 550MBps و حداکثر سرعت نوشتار 520MBps را در اختیار سیستم قرار می دهد. ناگفته نماند سرعت خواندن و نوشتن اتفاقی بر روی این درایو به ترتیب 98K IOPS و 90K IOPS می باشد.

خنک کننده GREEN GLACIER 360-EVO

این قویترین واتر کولر شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) است که در حال حاضر از پر فروش ترین واتر کولر های بازار ایران به شمار می رود. از جمله ویژگی های این خنک کننده می توان به استفاده از رادیاتور 360 میلیمتری آلومینیومی، استفاده از سه فن 12 میلیمتری کم صدا مجهز به LED های قرمز با طول عمر 100 هزار ساعت، واتر پمپ بلبرینگ سرامیکی قدرتمند بی صدا با طول عمر 80 هزار ساعت، واتر بلاک کاملا مسی مجهز به نمایشگر نشان دهند دمای کولانت و دور پمپ اشاره کرد. این رادیاتور برای تست توسط دفتر گرین در اختیار ما قرار داده شده است که تشکر ویژه داریم.

منبع تغذیه GREEN GP850B-OCPT

نسل جدید پاور های پلاتینیومی خانواده Overclocking Evo شرکت گرین است. این پاور از یک ریل پرقدرت 12 ولت 70 آمپری بهره می برد، که به لطف مبدل‌ DC-DC برای ایجاد ولتاژ شاخه‌های +5V و +3.3V در بخش ثانویه، باعث تثبیت هر چه بیشتر ولتاژ شاخه‌های خروجی در این پاور می شود. امکان تحقق عملی Zero Voltage Switching در بخش ورودی این پاور به کمک توپولوژی Half-Bridge در کنار مبدل LLC Resonant ایجاد شده است تا حامل‌های EMI، RF و تلفات سوئیچینگ در ورودی کاهش یافته و بازدهی مصرف انرژی افزایش یابد. حالت Fan-Less بودن و استفاده از قطعات صنعتی برای افزایش طول عمر، فن خنک کننده با عملکرد بهینه و نویز بسیار کم از دیگر امکانات آن به شمار می رود. این پاور با 10 سال گارانتی، توسط شرکت گرین برای سیستم تست در اختیار ما قرار داده شده است.

خمیر سیلیکون گرین GREEN GT-4 PREMIUM

برای تست پردازنده از خمیر سیلیکن جدید گرین GT-4 Premium استفاده کردیم. این خمیر سیلیکن با ضریب انتقال حرارت 5.0W/m.K، قابلیت استفاده در پردازنده و کارت گرافیک را در دامنه دمایی منفی 40 تا 240 درجه سانتی گراد، داراست. شرکت گرین با فرمولاسیون جدید و استفاده از مواد با کیفیت این خمیر سیلیکن را برای استفاده های حرفه ای تولید کرده، و آن را در اختیار آزمایشگاه تست مجله سخت افزار قرار داده است که سپاسگذاریم.

عملکرد

کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 2080 OC 8GB GDDR6 به کمک نرم افزار Asus GPU Tweak II دارای سه پروفایل Silent، Gaming و OC می باشد. فرکانس حافظه در تمام حالات برابر 7000MHz یا 14Gbps است.

در حالت Silent، با کاهش 30 مگاهرتزی فرکانس GPU، عملکرد کارت کاهش میابد و چنانچه در تصویر مشاهده می فرمایید حداکثر GPU Clock در حالت Boost برابر 1830 مگاهرتز تنظیم می شود. البته این میزان همچنان از فرکانس پایه مدل رفرنس Founders Edition 2080 حدود 30 مگاهرتز بیشتر است.

در حالت Gaming، حداکثر فرکانس GPU کارت برابر 1860 مگاهرتز در حالت Boost قرار می گیرد.

در حالت OC، حداکثر فرکانس GPU این کارت گرافیک برابر 1890 مگاهرتز در حالت Boost ست می شود. این میزان افزایش تقریبا 90 مگاهرتز بیش از حداکثر فرکانس 2080 Founders Edition است.

در کلیه تست های ما، مبنای امتیازات پیش فرض کارت گرافیک، پروفایل OC بود، و در همین پروفایل پس تز تست ها و بنچ مارکها، نتایج فرکانسی و دمایی فوق بدست آمد. همانطور که مشاهده می کنید، حداکثر دمای GPU در طول تست ها با پروفایل OC برابر 82 درجه سانتیگراد بود که همچنان از حداکثر دمای 88 درجه قابل تحمل فاصله دارد. البته ما انتظار دمای بهتری را از این کارت داشتیم. حداکثر فرکانس کاری لحظه ای GPU به میزان 2025MHz نیز رسیده است که یک شاهکار به شمار می آید. به دلیل داشتن خنک کننده قدرتمند GPU 2080 توانست تا این حد از حداکثر فرکانس لحظه ای را ثبت کند. حال به سراغ اورکلاک می رویم.

در ابتدای امر، ما نیز دست به کار شده، و فرکانس GPU را کمی بیشتر افزایش دادیم تا پس از افزایش 100 مگاهرتزی، با موفقیت به مرز 1960MHz برای حداکثر فرکانس GPU رسیدیم. سپس به سراغ فرکانس حافظه رفته و آن را 625 مگاهرتز افزایش دادیم تا به سرعت 15250Gbps رسیدیم. حال کلیه تست ها را مجدد تکرار کرده و به ثبت دما پرداختیم.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، علیرغم افزایش فرکانس پایه به 1960 مگاهرتز، فرکانس لحظه ای بیش از 2025 مگاهرتز ثبت نشد. اما افزایش 625 مگاهرتزی حافظه نتایج خوبی در بر داشت. حداکثر دمای GPU برای این سطح از اورکلاک 83 درجه ثبت شده است. حال کلیه تست ها را در این میزان از اورکلاک تست مجدد گرفته و آنها را ثبت می کنیم.

حداکثر امتیاز فوق العاده 7176 در نرم افزار Unigine Superposition به این کارت گرافیک، البته در حالت اورکلاک شده، اختصاص یافت.

کلیه بازی ها را در دقت Full HD تست و نتایج را در جدول فوق ثبت کردیم. تقریبا همه ی آنها – در سنگین ترین جزییات و بالاترین حد از قدرت گرافیکی، بالای 110 فریم خروجی داشتند. بی شک می توان گفت 2080 برای دقت F.HD دقیقا Overkill به حساب می آید. این کارت گرافیک به راحتی هر عنوان بازی را در 4K می تواند با بالاترین جزییات نمایش دهد.

تست 3DMark Time Spy نیز قدرت بالای این کارت رادر حالت اورکلاک به نمایش گذاشت صدر جدول از آن 2080 شد. همانطور که مشاهده می کنید، این کارت چه در حالت پایه و چه در حالت اورکلاک، قدرتمند تر از GTX1080Ti عمل می کند.

نتیجه گیری

کارت گرافیک Asus ROG Strix RTX 2080 OC 8GB GDDR6 اولین کارت گرافیکی RTX2080 است که در لابراتوار سخت افزار تست شد. این کارت گرافیک، بسیار خوش ساخت از بهترین قطعات با کیفیت تولید شده است و به واقع حس High End بودن را منتقل می کند. نورپردازی RGB این کارت می توانست بهتر باشد، شاید طراحی ایسوس برای نورپردازی RGB کارت تکراری به نظر آید، اگر آرم GeForce RTX روی کارت نورپردازی داشت شاید نمای کارت گرافیک بسیار جذابتر می نمود. اما عملکرد بی صدا، فن های ضد گرد و غبار، و طراحی کلاسیک، این کارت گرافیک را به آرزوی هر کاربری تبدیل کرده است. متاسفانه قیمت های کارتهای گرافیک RTX بسیار بالاست و هر کاربری توانایی خرید آنها را ندارد. اگر می توانید بیش از 13 میلیون تومان بابت یک کارت گرافیک هزینه کنید، پیشنهاد ما Asus ROG Strix RTX 2080 OC 8GB GDDR6 است.

در مجموع سایت سخت افزار، با توجه به عملکرد خوب این کارت در تست ها، طراحی مناسب و فن آوری های خاص به کار رفته در آن، این کارت گرافیک را به کاربران و گیمر هایی که تمکن مالی دارند پیشنهاد می کند و به آن نشان منتخب سردبیر سایت سخت افزار را اعطا می نماید.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9.5; خنک کننده=9.6; طراحی=9.5; ارزش خرید=8.0; {/REVIEW}