قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش به گلکسی‌های ارزان قیمت سامسونگ اضافه میشود
1 min read

قابلیت تنظیم خودکار روشنایی صفحه نمایش به گلکسی‌های ارزان قیمت سامسونگ اضافه میشود

تنظیم اتوماتیک روشنایی صفحه نمایش در گوشی های هوشمند یکی از ویژگی های مهم و ضروری در این دستگاه ها محسوب میشود که اگر به درستی کار کند، کاربر کم پیش میآید که متوجه عملکرد این قابلیت شود. کار این ویژگی این است که نور نمایشگر گوشی هوشمند کاربر را با توجه به محیط اطراف تنظیم کند. به طور مثال در مکان های پرنور (مانند زیر تابش مستقیم نور خورشید)، نور نمایشگر زیاد میشود تا محتوای صفحه نمایش قابل رویت باشد و در مقابل در مکان های تاریک برای جلوگیری از آسیب به چشم، روشنایی به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا میکند. این ویژگی عملکرد یکسانی در همه گوشی های هوشمند ندارد و البته مدل های ارزان قیمت به دلیل عدم برخورداری از سخت افزار لازم از آن بی بهره هستند. حال سامسونگ راهی پیدا کرده که توسط دوربین سلفی، این قابلیت را به گوشی های ارزان قیمت خود نیز اضافه کند.

در اکثر گوشی های هوشمند برای به کارگیری از این ویژگی، دستگاه را به سنسورهای حساس به نور محیط مجهز میکنند تا سنسور به دستگاه فرمان تنظیم خودکار نمایشگر را با توجه به نور محیط صادر کند که این قابلیت علاوه بر بهبود عملکرد نمایشگر، در مصرف بهینه باتری نیز تاثیر دارد. روش جدید سامسونگ در Galaxy J8، میان رده جدید سامسونگ به کار گرفته شده است که در این روش، دوربین سلفی کار سنسور حساس به نور را انجام میدهد و به کمک دوربین جلو، نور نمایشگر به طور خودکار تنظیم میشود.

نحوه عملکرد روش جدید سامسونگ جالب است. دوربین سلفی دستگاه هر بار که کاربر قفل گوشی را باز کند، تصویری ثبت میکند تا از میزان نور محیط آگاه شود. سامسونگ اطمینان میدهد که این تصاویر در هیچ جایی ذخیره نخواهند شد. این قابلیت در لحظه اول به طور خودکار عمل نخواهد کرد چرا که در وهله اول، کاربر میتواند به صورت دستی نور نمایشگر را نسبت به محیط تنظیم کند. سپس زمانی که نرم افزار دستگاه اطلاعات در مورد میزان نور نمایشگر را نسبت به محیطهای مختلف جمع آوری کرد، شروع به تنظیم خودکار نور صفحه نمایش، درست بعد از بازگشایی قفل دستگاه میکند.

با اینکه راهکار سامسونگ به نظر جالب میرسد اما مطمئنا روش بی عیب و نقصی نیست. مشکل اینجاست که زمانی که شما در حال استفاده از گوشی هستید و مکان خود را که از نظر نور متفاوت است تغییر میدهید، طبیعتا نور صفحه نمایش تغییر نخواهد کرد چرا که عملکرد این قابلیت فقط بعد از باز شدن قفل دستگاه اجرا میشود. اما به هر حال وجود این قابلیت، هر چند ناقص بهتر از نبودن آن است. هنوز هیچ اطلاعاتی در مورد اینکه کدامیک از دیگر گلکسی ها این قابلیت را دریافت میکنند منتشر نشده اما احتمالا دیگر گلکسی های سری J که فاقد سنسور نور محیط هستند، قابلیت مذکور را دریافت خواهند کرد.