فیروزآبادی: بعید است که فیلترینگ تلگرام لغو شود
1 min read

فیروزآبادی: بعید است که فیلترینگ تلگرام لغو شود

سید ابوالحسن فیروزآبادی، رئیس مرکز ملی فضای مجازی امروز در حاشیه همایش رسانه‌های نوین در رابطه مسائلی همچون عدم حمایت از پنج پیام‌رسان داخلی، حمایت ویژه از دو پیام‌رسان، وضعیت تلگرام طلایی و هاتگرام و احتمال لغو فیلتر تلگرام توضیحاتی را به خبرنگاران ارائه داد.

وضعیت پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت ویژه از گپ و سروش

دیروز در خبرها اعلام شد که معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده بود که از میان پیام‌رسان‌های منتخب ازین به بعد تنها سروش و گپ مورد حمایت قرار خواهند گرفت. فیروزآبادی نیز با تأیید این موضوع اعلام کرد که سروش و گپ باتوجه به امکانات، امنیت و کاربران بیشتر و دیگر مزیت‌هایی که در مقایسه با دیگر برنامه‌های بومی دارند، مورد حمایت بیشتری قرار خواهد گرفت. او در پاسخ به این سوال که آیا حمایت از مابقی برنامه‌ها قطع می‌شود یا خیر، گفت:

حمایت‌هایی که از پیام‌رسان‌ها تاکنون به عمل آوردیم، هیچ کدام قطع نشده است. هنوز در دیتاسنترهای وزارت ارتباطات مستقرند و از ترافیک اینترنت رایگان استفاده می‌کنند؛ تعرفه ترافیکی آن‌ها هم‌چنان نیم‌بهاست و وام‌هایی داده شده، اما قرار است امکانات سخت‌افزاری بیش‌تری در اختیار این دو پیام‌رسان قرار بگیرد؛ از جمله این‌که دیتاسنتر مخصوصی را در حوالی تهران برای این کار اختصاص دادیم. برای این‌که تمام سیستم‌هایشان به‌صورت متمرکز در این دیتاسنتر قرار بگیرد و ما نیازهای سخت‌افزاری آن‌ها را برطرف کنیم.

وضعیت هاتگرام و طلاگرام

فیروزآبادی در خصوص وضعیت دو نسخه ایرانی تلگرام، یعنی هاتگرام و تلگرام طلایی که قرار بود در شهریور ماه با برآورده نکرده نیاز مسئولین مبنی بر بومی سازی سرویس خود، مسدود شوند، گفت از آنجاکه کوچ 3 میلیون کاربر این سرویس‌ها به پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند امکانات وسیع است، به آنها به صورت موقت اجازه فعالیت داده‌اند. او افزود:

به‌دلیل شرایط تحریم و استدلال‌هایی که نسخه‌های فارسی مطرح کردند، مهلت آن‌ها را تا پایان آذرماه تمدید کرده و امیدواریم تا آن زمان بتوانند مستقل از شبکه فعالیت کنند. طبق گزارش‌ها این پیام‌رسان‌ها ادعا دارند به‌صورت آزمایشگاهی استقلالشان عملی شده اما شاید در پیاده‌سازی نیاز به سرور، دیتاسنتر و امکانات خاص باشد که در حال تهیه آن هستیم.

فیروزآبادی اعلام کرد چنانچه استقال آنها صورت نگیرد، باید مراجع قضایی در خصوص آنها تصمیم‌گیری کند.

بعید بودن لغو فیلتر تلگرام

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به سوالاتی که مبنی بر احتمال برداشته شدن فیلتر تلگرام مطرح شد، اینگونه پاسخ داد:

این موضوع از سمت مرکز ملی فضای مجازی مطرح نشده و بعید به نظر می‌آید که قوه قضائیه نیز برنامه‌ای برای لغو فیلتر تلگرام داشته باشد و نظرش درباره فعالیت تلگرام در کشور تغییر کند.

او درخصوص دلیل کندی فیلترشکن‌ها در روزهای اخیر و اینکه آیا دولت نقشی در این کندی داشته گفت: دستگاه‌های فیلتر وزارت ارتباطات گاهی مواقع شل کار می‌کنند و گاهی مواقع به درستی که علت را باید از خودشان بپرسید.