آیا نصب اجباری پیام‌رسان‌های داخلی بر روی گوشی‌های فروشی امکانپذیر است؟

چند وقتی است که اخبار طرح نصب اجباری پیام‌رسان‌های داخلی بر روی گوشی‌‌ها پیش از فروش آنها شنیده می‌شود. اما آیا این طرح اصلاً عملی است؟ محمد مهدی غفوریان، رئیس کمیته تخصصی تلفن همراه کشور در واکنش به این موضوع توضیحاتی ارائه داده است. غفوریان در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت:

موضوع نصب اپلیکیشن‌ها و برخی برنامه‌های کاربردی مانند پیام رسان‌های داخلی قبل از فروش شدنی نیست و متأسفانه برخی افرادی که هیچگونه تخصصی در این زمینه ندارند نظرات کارشناسانه می‌دهند.

طبیعی است که برای نصب هر برنامه‌ای بر روی گوشی چه قبل از فروش و چه بعد از آن، گوشی باید روشن شود. برای گوشی‌هایی که هنوز به فروش نرسیده‌اند، این نیازمند بیرون آوردن آن از جعبه است که دستگاه را از حالت پلمپ خارج می‌کند. در این شرایط مسائلی مانند گارانتی و خدمات پس از فروش مطرح است که در صورت اجرایی شدن طرح نصب برنامه پیش از فروش باعث بروز مشکل در این سیستم خواهد شد. بنابراین بعید است که بتوان پس از وارد کردن گوشی و پیش از فروش آن، اقدام به نصب برنامه بر روی آن کرد، مگر آنکه خریداران قبول کنند که گوشی خود را بدون پلمپ تحویل خواهند گرفت. حتی در صورت قبول این شرایط، باز هم کاربران در عرض تنها چند ثانیه، به راحتی می‌توانند این برنامه‌ها را از روی گوشی خود حذف کنند. در نتیجه به نظر نمی‌رسد که این راهکار با تخصص لازم در این زمینه عنوان شده باشد.

اما راه دیگری که می‌توان برنامه‌های داخلی را پیش از فروش بر روی گوشی نصب کرد، این است که برنامه‌های مورد نظر توسط شرکت سازنده گوشی نصب شود. غفوریان در خصوص این راه گفته است:

این کار شاید در نمایندگی‌ها و خود شرکت‌های تولید کننده ممکن باشد اما برای آن باید زمان زیادی اختصاص داده شود، که با توجه به ارزش پایین بازار ایران برای شرکت‌های تولید کننده بعید است این زمان زیاد را صرف کنند. اگر بر فرض محال نمایندگی‌های داخل ایران هم بخواهند این زمان را برای نصب برنامه‌ها بگذارند، در زمان نصب خواهند فهمید عملی غیرممکن را در پیش گرفته‌اند.

غفوریان اعلام کرد که حتی در صورت عملی شدن چنین برنامه‌ای، نتیجه عکس خواهد بود و نتیجه مورد نظر افرادی که این طرح را ارائه داده‌اند را نخواهد داشت، بلکه حاصل کار بسیار متفاوت و منفی است. بنابراین بهتر است که برای حمایت از برنامه‌ها و پیام رسان‌های داخلی، به جای طرح چنین موضوعاتی کیفیت آنها را بالا ببریم تا مردم خودشان نسبت به نصب اینگونه پیام‌رسان‌ها رغبت پیدا کنند.

نظر شما در خصوص اظهارات غفوریان چیست؟