گوگل موتور جست‌و‌جوی جدید خود را برای جامعه علمی معرفی می‌کند
1 min read

گوگل موتور جست‌و‌جوی جدید خود را برای جامعه علمی معرفی می‌کند

کار اصلی گوگل همواره دسته بندی و جمع آوری اطلاعات دنیا بوده است و در این هدف نهایی گوگل همواره تجارت با برندها بوده‌است. حالا این کمپانی با راه اندازی یک موتور جست‌وجو جدید قصد انجام همان‌ کار را برای جامعه علمی دارد .

این سرویس که جست‌و‌جو منبع داده نام دارد، در کنار Google scholar قرار خواهد گرفت و برای جست‌و‌جو مقالات و گزارشات علمی به‌ کار خواهد رفت.

سازمان‌هایی مانند دانشگاه‌ها و دولت‌ها که اطلاعات خود‌را به صورت آنلاین منتشر می‌کنند،نیاز خواهد داشت تا از تگ metadata در صفحات وب خود استفاده کنند، این کار اطلاعات آن‌ها را توصیف خواهد کرد؛ به طور مثال اینکه توسط چه کسی تولید شده‌اند، چه زمانی تولید شده اند، چه زمانی منتشر شده‌ است، چگونه جمع آوری شده اند و مواردی از این دست. سپس این اطلاعات توسط موتور جست جو لیست می‌شوند و با اطلاعات گراف دانش ترکیب می شوند.

ناتاشا نوی دانشمند و محقق گوگل و همچنین یکی از ارکان ساخت موتور جست‌و‌جو منبع داده ها، در گفت‌گو با The Verge در این باره گفته است که هدف از این سرویس یکپارچه سازی صدها منبع اطلاعاتی است. او اضافه می‌کند: "ما قصد داریم که اطلاعات قابل دسترسی باشند اما به شکل اصلی خود باقی بمانند."

در همین‌حال انشار اطلاعات یک امر پراکنده به حساب می‌آید زیرا دامنه‌های مختلف علمی انبار اطلاعات مخصوص خود‌ را دارند و تحت نظر دولت‌ها و مسئولین مختلف کار می کنند.

نوی، دانشمند آب‌و‌هوایی را که به تازگی با آن صحبت کرده بود را به عنوان مثال بیان کرد؛ این دانشمند به دنبال منبع داده مخصوص در مورد حرارت اقیانوس‌ها برای مطالعه آینده خود بود ولی موفق به پیدا کردن آن در هیچ کجا نمی شد. سر انجام وی با یکی از همکارانش در یک کنفرانس برخورد پیدا کرد که منبع را می‌شناخت و محل میزبانی از آن‌را به او اطلاع داد.

به گفته نوی، درواقع منبع داده‌ها گاهی اوقات در جای مناسبی قرار می‌گیرد اما بازهم برای پیدا کردن آن مشکل وجود دارد.

اولین نسخه منتشر شده از جست و‌جو منبع داده شامل علوم اجتماعی، محیطی، اطلاعات دولت‌ها، و منبع داده‌ها برای سازمان‌های خبری مانند ProPublica خواهد بود.

ساخت یک موتور جست‌وجو کار آمد نیاز به طراحی یک رابط کاربری مناسب دارد و باید منظور کاربران را در هنگام جست‌و‌جو عبارات، متوجه شود. البته حتما گوگل از هردو این موارد با خبر است و به بهترین شکل آن‌را انجام خواهد داد.

درواقع، گوگل منبع داده مخصوص خود را برای اینکه جست و‌جو منبع داده چگونه کار خواهد کرد راه اندازی می‌کند. همچنین تگ metadata که کمپانی برای قابل مشاهده شدن منبع داده‌ها از آن استفاده می‌کند یک استاندارد باز ایجاد می کند(به این معنا که هررقیب دیگری مانند بینگ و یاندکس می‌توانند از آن استفاده کنند و سرویس رقابتی ایجاد کنند) که باعث افزایش سرعت خدمات رسانی به کاربران خواهد شد.