وضعیت کنسول بازی پلی استیشن 5

همانطور که می دانید، خبر عدم حضور شرکت "سونی" در نمایشگاه E3 2019، پس از 25 سال، خبری دردآور برای گیمرهای کنسولی و طرفداران این شرکت بوده است. دلایل بسیاری در این میان وجود دارد که از جمله آنها نبود عناوین جدید برای کنسول های PS4/PS4 Pro است. اما نبود عناوین جدید برای کنسول های نسل 8 و 8.5 سونی به خودی خود نشان می دهد که توسعه دهندگان و شرکای تجاری سونی، احتمالا به دنبال آماده سازی خود برای Playstation 5 هستند.

با توجه به داده هایی که در چند ماه اخیر بدست آمده است، Playstation 5 احتمالا در سال 2019 یا 2020 رونمایی خواهد شد. همچنین برخی از اطلاعات سخت افزاری این کنسول بازی نیز منتشر شده است. سونی احتمالا از یک تراشه APU، چیزی فراتر از یک SOC استفاده می کند که تولید شرکت AMD است. AMD برای سالهای متوالی سازنده تراشه های پردازشی کنسول های بازی بوده است.

سونی از یک تراشه AMD در کنسول پلی استیشن 5 استفاده می کند که در بخش CPU از معماری Ryzen استفاده کرده است. هر چند که نمی دانیم کدام نسل از معماری Ryzen در آن تزریق شده است، اما احتمالا با لیتوگرافی ZEN+ یا ZEN 2 روبرو هستیم. در بخش CPU تعداد 8 هسته منطقی استفاده شده است. کنسول های بازی عمدتا بدون رشته های مجزا طراحی می شوند. پلی استیشن 5 از پس رندر بازی ها با رزولوشن 4K و فرکانس 60 هرتز به خوبی بر خواهد آمد. اینطور که در گزارش ها آمده است، در بخش گرافیکی، از معماری Vega استفاده می شود.

حافظه رم نیز می تواند بین 12 الی 16 گیگابایت باشد. اما به طور حتم دست کم با 16 گیگابایت حافظه رم روبرو هستیم. این کنسول بازی با قیمت تمام شده در حدود 500 دلار معرفی می گردد. هر چند که عمر چندانی از معرفی کنسول بازی Xbox One X نمی گذرد، اما قطعا مایکروسافت نیز در حال آماده سازی کنسول بازی نسل 9 خود است. (تصاویر تزئینی هستند).