اینتل رهبری نیمه هادی را از دست می دهد؟
1 min read

اینتل رهبری نیمه هادی را از دست می دهد؟

کمپانی اینتل چند سالی است که بر روی لیتوگرافی گره های 14 نانومتری (14 FinFET) باقی مانده و با تغییراتی در فرکانس، تعدد هسته، لوله، الگوریتم پردازش داده ها و… موفق به افزایش پرفورمنس در هر نسل شده است. پردازنده های تولید شده توسط این شرکت به خوبی از پس نیازهای پردازشی جهان در کلاس های رندر، خانگی و حتی سرور بر می آیند؛ اما مسئله رقابت خصوصا در کوچک کردن ابعاد گره، می تواند اینتل را تحت تاثیر قرار دهد.

در همین راستای آقای " مهدی حسینی" تحلیلگر شرکت Susquehanna، مطالب تازه ای را از دیدگاه خود منتشر کرده است که می تواند به منزله زنگ خطری برای اینتل باشد. ایشان در گزارش خود به این مسئله اشاره کرده است که اینتل می تواند رهبری خود در تولید تراشه های پردازشی نیمه هادی را از دست بدهد. اما اگر فکر کرده اید که تنها AMD است که می تواند رقیب این شرکت تلقی شود، کاملا در اشتباه هستید. آقای مهدی حسینی به 2 کمپانی بزرگ با عناوین Samsung و TSMC به عنوان ریخته گرهای 7 نانومتری اشاره کرده است. این دو شرکت موفق به دستیابی به فرآیند تولید 7 و 10 نانومتری شده اند.

در نتیجه آنها امکان تولید نیمه هادی را در این گره، با تولید انبوه به دست آورده و می توانند پردازنده های خود و تمامی مشتریان را در این لیتوگرافی ریخته گری نمایند. غول آبی تراشه، رهبری نیمه هادی را از دست خواهد داد؛ در صورتی که بر روی این گره باقی بماند. هنوز به طور جدی نمی دانیم که دلایل فنی اینتل برای کوچ به لیتوگرافی 10 و 7 نانومتری چیست؟ با وجود آنکه این شرکت تکنیک تولید را در اختیار دارد، اما همچنان معتقد است که با فناوری های کنونی می تواند دنیا را از نظر نیمه هادی ها تغذیه نماید و این مسئله حتی تا سال 2019 نیز به همین منوال ادامه پیدا کرده و سپس به سراغ لیتوگرافی 10 نانومتری خواهد رفت. اما پس از آن، تا سال 2021 خبری از لیتوگرافی 7 نانومتری اینتل نخواهد بود.

شرکت Intel همین حالا هم در فشار سنگین خط تولید تراشه های 14 نانومتری (شامل CPU و PCH) باقی مانده و این در حالی است که شرکت هایی نظیر Samsung و TSMC در حال حرکت به سمت تکنیک های Extreme UltraViolet به اختصار EUV هستند. اینتل تلاش برای توسعه EUV را متوقف کرده و آن را به سال 2021 موکول کرده است. اما اینتل هم دلایلی دارد که به صورت ناگفته و غیر رسمی، می توان بدانها استناد کرد. به عنوان مثال پیاده سازی EUV در لیتوگرافی 7 نانومتری مستلزم صرف هزینه های بالا و ریسک پذیری است؛ برخی مشکلات تکنیکی در این بخش وجود دارد که می تواند در تولید انبوه نگرانی هایی را به وجود آورد. به گفته آقای مهدی حسینی، تحلیلگر Susquehanna، کوچ به لیتوگرافی 7 نانومتری می تواند تعداد بیشتری ترانزیستور را در die های کنونی جای دهد و این مسئله به معنی کاهش توان مصرفی نیز خواهد بود. پس اگر اینتل حتی با وجود تغذیه مناسب پردازش های کنونی، به تولید لیتوگرافی 14 نانومتری ادامه دهد، احتمال از دست دادن رهبری جهان را پیش رو خواهد داشت. در نهایت باید یادآور شویم که این شرکت به زودی پرچمدارن نسل 9 خود را راهی بازار خواهد کرد.