گوشی‌های توقیف شده از هفته آینده وراد بازار می‌شوند
1 min read

گوشی‌های توقیف شده از هفته آینده وراد بازار می‌شوند

چند ماهی است که اخباری در خصوص 120 هزار گوشی توقیف شده توسط مقامات قضایی به دلیل تخلف واردکنندگان آنها منتشر می‌شود، حالا در جدیدترین خبرها رئیس اتحادیه صوت، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران اعلام کرده است که این گوشی با رفع توقیف به زودی وارد بازار خواهند شد.

اوایل آبان ماه امسال اعلام شد بیش از 120 هزار گوشی تلفن همراه که واردکنندگان با وجود دریافت ارز دولتی، آنها را با نرخ آزاد عرضه کرده بودند، از سوی مقامات قضایی توقیف شده است تا به پرونده متخلفان که در این پروسه دست داشتند رسیدگی شود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمدجواد آذری جهرمی نیز همان روز اعلام کرد:

برای رفع کمبود گوشی تلفن همراه در کشور قرار بود گوشی های توقیفی رفع مشکل و به بازار عرضه شوند که تاکنون این کار عملیاتی نشده است.

در همین راستا و طبق گزارشی که خبرگزاری ایرنا منتشر کرده است، ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه صوتی، تصویری، تلفن همراه و لوازم جانبی تهران، روز گذشته در گفت‌وگو با این خبرگزاری اعلام کرد:

رایزنی‌های انجام شده با مقام‌های قضایی سبب شد آنها در این زمینه تصمیم‌های جدیدی اتخاذ کنند و بر همین اساس مقام‌های قضایی از همین هفته اقدام‌های لازم برای آزادسازی گوشی‌های تلفن همراه را انجام داده اند. قرار است از هفته آینده این گوشی‌ها وارد بازار شوند تا نیاز بازار برطرف شود.

طبق گفته درستی این گوشی‌های تلفن همراه از طریق فروشگاه‌های معتبر دارای مجوز صنفی توزیع خواهند شد. اما آیا عرضه این تعداد گوشی واقعاً تأثیری در وضعیت فعلی بازار خواهد داشت؟ به طور میانگین بازار سالانه به حدود 2 میلیون دستگاه گوشی تلفن همراه نو نیاز دارد که بخش عمده آن از طریق واردات تامین می شود، این یعنی ترخیض 120 هزار گوشی توقیف شده به اندازه نیاز یک ماهه بازار هم نیست و بعید است که این تعداد به بتواند تأثیری آنچنان در قیمت بازار و حتی برطرف کردن نیاز خریداران داشته باشد.