اولین حافظه های رم 32 بیتی برای پردازشگرهای ARM
1 min read

اولین حافظه های رم 32 بیتی برای پردازشگرهای ARM

با بالا گرفتن تب و تاب استفاده از معماری پردازنده های ARM در تجهیزات IOT، تبلت ها، لپ تاپ های هیبریدی مجهز به ویندوز و …، ساخت سخت افزارهای مناسب آنها نیز در حال گسترش است. در همین راستا شرکت Apacer به تازگی سری جدید حافظه های رم (RAM) نوع 32 بیتی خود را برای معماری پردازشگرهای ARM معرفی کرده است.

این محصولات با پردازشگرهای RISC-V 32-bit سازگاری کامل داشته و به عبارتی برای آنها بهینه سازی شده است. این محصولات را می توان نخستین رم های 32 بیتی جهان دانست که به طور اختصاصی برای معماری ARM/RISC طراحی شده اند. این ماژول ها که در کلاس SODIMM تولید شده و مشابه رم های مینی کامپیوتر و لپ تاپ ها هستند، عمدتا در دستگاه های هوشمند IoT مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

این ماژول ها در ظرفیت های 2، 4 و 8 گیگابایتی تولید شده و می توانند در دمای حداکثر 85 درجه سانتی گراد به عملکرد خود ادامه دهند. ولتاژ راه انداز آنها 1.2 ولت بوده و دارای فرکانس های 2133 و 2400 مگاهرتز هستند. این حافظه ها دارای 260 پین هستند و با ولتاژ 1.2 ولت، مصرفی تا 20 درصد کمتر از ماژول های DDR3 این حوزه را فراهم کرده اند.

در خلال سالهای 2017 و 2018، معماری پردازنده های ARM در تجهیزاتی مانند خودروهای هوشمند، گجت های دیجیتالی، سرور و شبکه، گوشی های هوشمند، دستگاه های IOT و… به 130 میلیارد دلار رسیده است که با توجه به روند رو به رشد آن پیشبینی می گردد که تا سال 2026 این رقم به بیش از 200 میلیارد دلار برسد. در نتیجه ساخت تجهیزات اختصاصی از جمله ماژول های رم نیز حائز اهمیت خواهد بود.