احتمال توقف تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی در 2 هفته آینده
1 min read

احتمال توقف تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی در 2 هفته آینده

از زمان آغاز تحریم‌ها و قطع همکاری شرکت‌های خارجی با تولیدکنندگان داخلی و از طرف دیگر با توجه به نوسان بازار ارز، تأمین قطعات برای خودروسازان داخلی بسیار سخت و تقریباً غیرممکن شده است. این موضوع تا اندازه بحرانی شده است که حتی احتمال توقف تولید خودرو در هفته‌های آینده نیز مطرح شده است. گفته می‌شود که به دلیل عدم موافقت دولت مبنی بر افزایش قیمت خودروها و تلاش بر تثبیت قیمت‌های موجود، باعث شده تعدادی از کارخانه‌های تولیدکنندگان قطعه تعطیل شود، تولید خودروها افت محسوسی پیدا کند و درنتیجه آن شرکت‌هایی مانند سایپا و ایران خودرو بالغ بر 5000 میلیارد تومان ضرر کنند.

شرکت‌های خودروسازی با پیگیری‌های خود موفق به کسب مجوز سورای رقابت مبنی بر افزایش قیمت محصولات خود شدند، اما به نظر نمی‌رسد که این میزان جوابگوی نیاز آنها در تولید خودرو باشد. در همین راستا، احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان در مصاحبه اخیر خود، ابراز نگرانی کرده و گفته است:

از اسفند 94 تا شهریور امسال با وجود اینکه قیمت مواد اولیه خودروسازان اعم از آلومینیوم، مواد پلیمری، ورق های فولادی، مس، سرب و فولاد آلیاژی بین 125 تا 277 درصد افزایش داشته است اما شورای رقابت در این مدت تنها مجوز افزایش 12.5 درصدی قیمت ها را به خودروسازان داده است. در دنیا کدام صنعت است که قیمت ورودی مواداولیه آن آزاد اما قیمت فروش آنها تقریبا ثابت باشد؟

وضعیت خودروسازان به نحوی است که اگر قیمت‌ جدید خودروها ظرف یکی دو هفته آینده روشن نشود، تولید خودرو متوقف و شرکتها تعطیل خواهند شد. متاسفأنه افزایش شدید قیمت مواد اولیه و عدم دریافت قیمت واقعی قطعات تولیدی از طریق خودروسازان، منجر به تعطیلی تعدادی از واحدهای قطعه سازی شده و این جریان تولید خودرو را به یک سوم کاهش داده است.

او دلیل این وضعیت را سرکوب مالی خودروسازان دانست و ضمن اشاره به این توان مالی آنها به دلیل افزایش هزینه افت کرده، افزود این منجر به عدم پرداخت بدهی شرکت‌ها و افزایش مطالبات قطعه‌سازان از آنها شده است. او اینگونه ادامه داد که دولت طبق قانون باید زیان شرکت‌های خودروساز را جبران کند، اما با توجه به وضعیت اقتصادی فعلی بعید است جبران که ضرر 5 هزار میلیاردی در توان دولت باشد. او ابراز امیدواری کرد که با ورود وزیر جدید صمت، تصمیم جدید در خصوص قیمت‌گذاری خودروها انجام شود.

نعمت‌بخش معتقد است که وزیر سابق صمت برای آنکه تبعات ناشی از افزایش قیمت خودرو را بر عهده نگیرد، در اعلام قیمت‌های جدید خودرو تعلل کرد و این را بر عهده وزیر جدید نهاد. اما زمانی که دبیر انجمن خودروسازی از افزایش قیمت صحبت می‌کند، منظور چند درصد است؟ او در این رابطه گفته:

رقم‌های پیشنهادی برای هر خودرویی متفاوت است و بر اساس ارزبری و قیمت مواد اولیه درصد افزایش قیمت خودروها از 80 تا 100 درصد خواهد بود البته مقرر شده تا خودروسازان برای جلوگیری از وارد‌شدن شوک بیشتر به بازار، این افزایش قیمت‌ها را در 3 مرحله اعمال کنند.

یعنی بدین ترتیب طبق اظهارات دبیر انجمن خودروسازان می‌توان پیش‌بینی کرد که آینده صنعت خودروسازی کشور به یکی از دو راه زیر ختم خواهد شد. یا در دو هفته آینده با عدم موافقت مبنی بر افزایش قیمت‌ها، شاهد توقف تولید خودروسازی داخل خواهیم بود، یا در آینده و در طی سه مرحله شاهد افزایش 80 تا 100 درصدی قیمت خودرو در بازار ایران خواهیم بود. پیش بینی شما چیست؟