ایلان ماسک: به احتمال 70 درصد زمین را به مقصد مریخ ترک می‌کنم
1 min read

ایلان ماسک: به احتمال 70 درصد زمین را به مقصد مریخ ترک می‌کنم

Pay Pal، تسلا موتورز، هایپرلوپ و اسپیس اکس همگی شرکت‌های بزرگی هستند که علاوه‌بر شناخت آنها می‌دانیم که یک نقطه اشتراک دارند. ایلان ماسک مهندس، بنیانگذار و کارآفرین 47 ساله، شخصی است که تمامی شرکت‌های مذکور را در کنار چندین شرکت کوچک و بزرگ دیگر تأسیس کرده است. یکی از مشخصه‌های شناخته شده‌ و مشهور همه این شرکت‌ها و شخص ایلان ماسک سنت شکنی و شکافتن مرزهای ناشناخته علم است. اخیراً پروژه‌های موفق شرکت Space X در حوزه هوا فضا این سوال را در اذهان عمومی به وجود آورده بود که "آیا به زودی شاهد اولین سفر انسان به مریخ توسط این شرکت خواهیم بود؟"

ایلان ماسک بارها درباره اینکه شخصاً به سیاره مریخ سفر کند، صحبت کرده بود اما هیچگاه با صراحت در رابطه با اینکه این سفر تا چه حد شدنی است، کلامی به میان نیاورده بود. اما اکنون در مصاحبه‌ای با مستند Axios که به شبکه HBO تعلق دارد، از احتمال 70 درصدی برای سفر بدون بازگشت خود به مریخ خبر داده است. طبق گفته‌های وی چندین اکتشافات جدید باعث شده تا احتمال وقوع این سفر بیشتر شود، اما همانطور که اشاره شده بود، این سفر یک طرفه خواهد بود و وی به طور کامل به سیاره مریخ نقل مکان خواهد کرد.

ماسک در ادامه صحبت‌های خود به این باور عمومی که سفر به مریخ به نوعی یک گردش لوکس برای ثروت‌مندان به حساب می‌آید ، واکنش نشان داد و عنوان کرد مانند تمام تبلیغات قدیمی درباره سفر به قطب جنوب، سفر به مریخ نیز علیرغم ماجراجویانه بودن، خطرات بسیاری هم به همراه خواهد داشت. حتی اگر انسان موفق شود پا به سیاره سرخ بگذارد، باز هم تمامی زمان خود را صرف ساخت محل سکونت و تلاش برای بقا در شرایط سخت آن سیاره خواهد کرد. با تمامی این اوصاف، اگر احتمال بازگشت نیز وجود داشته باشد، ریسک این کار بسیار بالا خواهد بود.

به نظر می‌رسد آقای ماسک برای صحبت‌های خود و شانس بالایی که در رابطه با سفر خود به مریخ در نظر گرفته، حق داشته باشد. چرا که بسیاری از عناصر لازم برای اجرای این طرح یا به طور کامل محقق شده و یا از لحاظ تئوری به نتایج مثبت دست پیدا کرده است. حتی تلاش‌هایی در زمینه سکونت‌گاه‌ها، منابع غذایی و انرژی نیز در مریخ انجام گرفته است. بنابراین می‌توان اینگونه از صحبت‌های اخیر ایلان ماسک نتیجه گرفت که دیگر زمان این پرسش که "آیا سفر به مریخ امکان‌پذیر است؟" به پایان رسیده و اکنون سوال اینکه "سفر به مریخ چه زمانی اتفاق خواهد افتاد؟" مطرح می‌باشد.