هاتگرام و تلگرام طلایی تا آخر ماه از تلگرام مستقل خواهند شد
1 min read

هاتگرام و تلگرام طلایی تا آخر ماه از تلگرام مستقل خواهند شد

پس از فیلترشدن تلگرام در ایران، بسیاری از کاربران برای ادامه دسترسی به این برنامه روی به نخسه‌های داخلی آن، یعنی هاتگرام طلاگرام آوردند. از همان زمان تا به امروز شایعات در خصوص مسدود شدن این برنامه‌ها در صورت عدم بومی‌سازی و استقلال از تلگرام شنیده می‌شد و با وجود تعیین خط قرمز زمانی برای این موضوع، این دو برنامه توانستند تا آذر ماه برای خود زمان بخرند، با این وعده که در نهایت بومی‌سازی خواهند شد. حالا معاون وزیر ارتباطات خبر از عملی شدن این مسئله داده است.

حمید فتاحی روز گذشته و در جریان نشست خبری با علام جدا شدن هاتگرام و طلاگرام از پیام رسان تلگرام تا آخر آذر ماه گفت پس از آن، این دو در میان پیام‌رسان‌های داخلی قرار می‌گیرند و اگر تأییدیه‌های لازم را دریافت نکنند، غیرقانونی خواهند شد. او با اشاره به ابعاد مختلف پیام‌رسان‌های داخلی گفت:

در سند مصوب شورای عالی فضای مجازی همه ابعاد پیام‌رسان‌ها ابعاد فنی، اجتماعی، کسب و کارها و حقوقی و حریم خصوصی دیده شده است و توجه به این پارامترها می‌تواند اغنای کاربران را به دنبال داشته باشد. در این صورت نیاز به فیلتر کردن پیام‌رسان‌های خارجی و هدایت آنها به سمت پیام رسان های داخلی نیست.

او با اشاره به موفقیتی که تلگرام کسب کرده، عنون کرد که دوره‌ای که در آن زندگی میکنیم ایده‌های خلاقانه و تضمین حریم خصوصی کاربران اهمیت بالایی دارد و در صورت حرکت در این سمت موفق خواهیم شد. فتاحی همچنین عنوان کرد که در حال حاضر پیام‌رسان‌های بمی از اقبال خوبی برخوردار شده‌اند، به گونه‌ای که نرم‌افزار کافه بازار یک زیست بوم اقتصادی مناسبی برخوردار شده است.

فتاحی خاطرنشان کرد که دو پیام‌رسان هاتگرام و تلگرام طلایی توسط شرکت‌های دانش بنیان و با توسعه نسخه‌ای از تلگرام پیاده‌سازی شده‌اند و چیزی در حدود 35 میلیون نفر آنها را نصب دارند. او مسئله اصلی در خصوص پیام‌رسان‌های داخلی را تضمین امنیت کاربران عنوان کرد.