آیا ZTE دوباره تحریم‌های آمریکا را دور زده است؟
1 min read

آیا ZTE دوباره تحریم‌های آمریکا را دور زده است؟

رویترز امروز گزارشی منتشر کرده است و طبق آن اگر سناتورهای آمریکا درست گفته باشند، این یعنی شرکت مخابراتی چینی، ZTE از گذشته خود درس نگرفته است. احتمال به خاطر می‌آورید که در اوایل سال وزارت بازرگانی ایالات متحده ممنوعیت صادرات تجهیزات آمریکایی را برای این کمپانی به دلیل دور زدن غیرقانونی تحریم‌های ایران و کره‌شمالی به مدت 5 سال مقرر کرد.

این ممنوعیت به شدت به وضعیت کمپانی ZTE آسیب زده بود، زیرا آنها نمی‌توانستند برای ساخت گوشی‌های هوشمند و دیگر تجهیزات خود، از آمریکا سخت‌افزار و نرم‌افزار تهیه کنند. دونالد ترامپ که همواره موضع آن در برابر چین و کمپانی‌های این کشور مشخص است و همواره چینی‌ها را به دلیل گرفتن شغل‌های آمریکایی‌ها مورد سرزنش قرار می‌دهد، در نهایت با توافقی بین ZTE و دولت چین ممنوعیت خرید 5 ساله را لغو کرد. درنتیجه این توافق ZTE هیئت مدیره سابق خود را عوض کرد، مدیران مرتبط با این ماجرا را اخراج و مبلغ 1 میلیارد دلار به ایالات متحده پرداخت کرد. علاوه‌براین آمریکا درخواست کرد که برای مدت 10 سال برای جبران نقص‌های آینده مبلغ 400000 دلار درخواست کرد.

امروز اما دو سناتور آمریکایی Chris Van Hollen و Marco Rubio نامه‌ای به کاخ سفید فرستاده و از آنها خواسته‌اند تا در مورد ZTE تحقیقاتی صورت بگیرد. این سناتورهای می‌خواهد بدانند که آیا زدتی‌ای که چهارمین فروشنده بزرگ گوشی‌های هوشمند در آمریکا است، به صورت غیرقانونی با اشخاصی که توسط دولت آمریکا تحریم شده‌اند همکاری می‌کند و به آنها تجهیزات و قطعه می‌فروشد یا خیر. گفته می‌شود که ZTE به دولت ونزوئلا کمک کرده تا دیتابیس‌های برای ردیابی شهروندان بسازد که این حقوق آنها را نقض می‌کند. سناتورهای ابراز نگرانی کرده‌اند که ZTE از قطعات Dell برای این دیتابیس استفاده کرده باشد. اسنادی که توسط رویترز مشاهده شده نشان میدهد که ZTE از حافظه‌های Dell برای شرکت‌های مخابراتی ونزوئلا استفاده کرده است. دل گفته است که از فروش این قطعات هیچ اطلاعاتی ندارد و هنوز وزارت بازرگانی ایالات متحده اظهار نظری نکرده‌اند.

سناتور ون هالن و روبیو قصد دارند با تحقیقاتی کشف کنند که آیا ZTE قوانین کنترل صادرات آمریکا را با نصب واحدهای ذخیره‌سازی داده از Dell نقض کرده است یا خیر. همچنین در صورت دست داشتن ZTE در ساخت دیتابیس‌های مورد نظر که ناقض حقوق شهروندان ونزوئلا است، این شرکت به مشکل جدی برخواهد خورد.