کشته شده توسط گوگل؛ وب سایت برای مشاهده همه پروژه های متوقف شده توسط گوگل
1 min read

کشته شده توسط گوگل؛ وب سایت برای مشاهده همه پروژه های متوقف شده توسط گوگل

به راحتی می توان گوگل را به عنوان یکی از موفق ترین کمپانی های تاریخ به حساب آورد. فعالیت های گسترده گوگل در زمینه های مختلف عمدتا با موفقیت روبرو بوده اند و حتی در موارد غیر آن نیز پیشرفت این شرکت و اهدافی که به آنها دست پیدا کرده غیر قابل انکار است. اگر از شما بخواهیم پروژه های موفقیت آمیز گوگل را نام ببرید بدون شک با فهرستی بلندبالا از اپلیکیشن ها، نرم افزارها، سخت افزارها و سرویس های آنلاین مواجه خواهیم شد اما در صورت پرسش معکوس چطور؟ به نظر شما تعداد پروژه های شکست خورده گوگل چند مورد است؟ شاید بتوانیم با کمی فکر کردن به موارد محدودی مانند گوگل پلاس یا گوگل گلس (عینک گوگل) اشاره کنیم اما حقیقت این طور نیست. در واقع گوگل هم فهرست بسیار بلند بالایی از پروژه های شکست خورده دارد که به هیچ عنوان کم نیستند. اما شاید راز موفقیت گوگل در همین نکته نهفته باشد که آنها شکست های خود را نیز به صورت عمومی اعلام می کنند و ترسی از پذیرفتن آنها و درس هایی که هر شکست برای موفقیت های بعدی در اختیارشان گذاشته ندارند.

با چنین هدفی بد نیست با وب سایتی به نام Killed By Google به آدرس www.killedbygoogle.com آشنا شوید. این وب سایت ظاهری بسیار ساده دارد و با مراجعه به آن، به فهرستی طولانی از پروژه های ناموفق گوگل برخورد خواهید کرد. برای هر پروژه توضیح مختصری آورده شده و مدت زمان فعال بودن آن در کنار تاریخ توقف فعالیت هم آورده شده است. هر کدام از این پروژه ها نیز به صفحه ای در ویکیپدیا لینک شده اند تا در صورت نیاز به توضیحات بیشتر مرجعی دقیق تر در دسترس باشد.

نگاهی به فهرست پروژه های تعطیل شده توسط گوگل اطلاعات جالبی در اختیار قرار می دهد. برای مثال از جمله پروژه های شکست خورده این کمپانی که فعالیت آنها در سال 2018 متوقف شده می تواند به Google Search Appliance با 17 سال سابقه کار، Google News & Weather با 2 سال سابقه فعالیت، Reply با تنها هشت ماه کارکرد، Google Allo با 1 سال فعالیت که سپس در گوگل چت ادغام شد و سرویس Encrypted Search با هشت سال سابقه اشاره کرد. شاید بد نباشد سری به این وب سایت بزنید و با تمام پروژه های شناخته شده و گمنام گوگل که دیگر فعالیتی ندارند آشنا شوید و ضمنا ببینید برای موفقیت الزاما نباید همیشه پروژه های موفقیت آمیز منتشر کرد.