عدم استفاده نیوزلند از تجهیزات 5G هواوی به دلیل نگرانی‌های امنیتی
1 min read

عدم استفاده نیوزلند از تجهیزات 5G هواوی به دلیل نگرانی‌های امنیتی

3 ماه پس از آنکه توسعه شبکه‌های 5G در استرالیا ممنوع شد، هواوی در حال تجربه شکستی دیگر در این قاره است، این بار از نیوزلند. آژانس اطلاعاتی این کشور اعلام کرده است که به دلیل نگرانی در خصوص امنیت ملی از تجهیزات 5G هواوی که پیش‌تر توسط اپراتور Spark در این کشور نصب شده بود، استفاده نخواهد کرد.

Spark یکی از بزرگترین اپراتورهای نیوزلند به حساب می‌آید و اولین شرکتی بود که قصد داشت نسل جدید تکنولوژی ارتباطات را پیاده‌سازی کند. ژنرال اندرو هامپتون، مدیر امنیت ارتباطی دولت گفته است که یک خطر امنیتی جدی در شبکه شناسایی شده است. هواوی و سخنگوی وزارت خارجه چین، گنگ شوانگ نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند و خاطرنشان کردند که بیش از 20 قرارداد 5G تا به حال در سراسر جهان امضا شده است و هیچ موضوعی برای نگرانی در این رابطه وجود ندارد. هواوی در حال توسعه شبکه‌های ارتباطی کشور نیوزلند از زمان ورود تکنولوژی 4G به تجهیزات مخابرانی است و 400 میلیون دلار نیوزلند یعنی در حدود 270 میلیون دلار از این پروژه درآمد کسب کرده است.

اندرو در خصوص ارتباطات جدید گفته است: "تفاوت بین شبکه‌های 5G و شبکه‌های معمول 4G و 3G نوع پیکربندی آنها است". با تکنولوژی جدید، هر بخش از شبکه جدید می‌تواند در دسترس باشد. رقیب شرکت اسپارک، یعنی 2degrees عنوان کرده است که این یک ناامیدی بزرگ برای رقابت در این زمینه خواهد بود. در حالیکه وودافن نیوزلند در این رابطه هیچ اظهار نظری نکرده است.

چند روز پیش در خبرها داشتیم که آمریکا تلاش میکند تا هم پیمانان خود را از همکاری و دریافت خدمات از شرکت‌های چنینی مانند هواوی منصرف کند. نمی‌توان انصراف نیوزلند از استفاده از تجهیزات مخابراتی 5G هواوی را به طور مستقیم مرتبط با همین موضوع دانست، اما واضح است که اقدامات اخیر سران آمریکایی و ابراز نگرانی آنها، بی نتیجه نبوده و حالا پس از استرالیا، نیوزلند هم در فکر یافتن جایگزینی برای هواوی است.