پیشنهاد وزیر ارتباطات برای دور زدن تحریم‌های اینترنتی چیست؟
1 min read

پیشنهاد وزیر ارتباطات برای دور زدن تحریم‌های اینترنتی چیست؟

تحریم‌های جدید علیه ایران آغاز شده و این شامل ایجاد محدودیت‌هایی برای کاربران در استفاده از اینترنت نیز خواهد شد. بسیاری از سرویس‌ها دسترسی خود بر روی کاربران ایرانی را محدود کرده و این باعث بروز مشکلاتی شده است. این موضوع از دید مسئولین مربوطه در کشور پنهان نیست. آذری جهرمی، وزیر ارتباطات هم درخصوص آن در توئیتر اظهار نظر کرده است.

پس از آنکه یکی از کاربران توئیتر در اعتراض به فیلترینگ و مشکلاتی که در نتیجه استفاده فیلترشکن دامن‌گیر کودکان خواهد شد، به گوش وزیر ارتباطات رساند، آذری جهرمی در پاسخ به این کاربر گفت:

متوجهم که یک سئوال مبنایی پرسیدید، اما من هم با همین مشکل برای فرزندانم مواجه بودم. گروهی از دانش‌آموخته‌های دانشگاه تهران یک سرویس راه انداختن به آدرس https://shecan.ir که بازی‌ها و خدماتی که برای ایران تحریم شده رو دور میزنند. خیلی از نیازهای بچه‌ها رو حل میکنه

شکن چیست؟

طبق گزارشی که خبرگزاری ایسنا منتشر کرده، سامانه "شکن" یک تحریم‌شکن ایرانی است برای ایجاد دسترسی به پایگاه‌هایی است که ایران را تحریم کرده‌اند. این اتفاق در چارچوب مقررات کشور و بدون نیاز به استفاده از ابزارهایی مانند فیلترشکن و VPN صورت می‌گیرد. شکن با شناسایی سایت‌های تحریمی، آنها را با سرعتی بالا در اختیار کاربران قرار داده و به این ترتیب تحریم را بی‌اثر می‌کند.

براساس ادعای سازندگان این سامانه، در مقایسه با راهکارهایی مثل استفاده از فیلترشکن و VPN، شِکن از امنیت بالایی برخوردار است، تحریم سایت‌های گزارش شده توسط کاربران را می‌شکند، تنها داده سایت‌های تحریم‌شده از آن عبور می‌کند، امکان تهیه گزارش‌های مدیریتی گوناگون از پهنای باند مصرفی را دارد، از تنظیمات اضافی در تجهیزات شبکه مانند فایروال بی‌نیاز است و امکانات مدیریت دسترسی‌های مجاز را برای مجموعه‌ها فراهم می‌کند.

در حال حاضر سرویس شکن برای استفاده‌های شخصی به صورت رایگان در اختیار کاربران ایرانی قرار گرفته است. آیا شما تجربه استفاده از این سرویس را داشته‌اید؟