اینتل در مورد پشتیبانی چیپست های قدیمی دروغ گفته است!
1 min read

اینتل در مورد پشتیبانی چیپست های قدیمی دروغ گفته است!

نه تنها مادربردهای سری 100، بلکه سری 200 و برخی از مدل های سری 300 شرکت Intel نیز قادر به پشتیبانی از پردازنده های نسل 9 این شرکت با کد رمز WhiskyLake نخواهند بود! این قانونی بود که اینتل و شرکای تجاری آن در همان بدو ورود پردازنده های نسل 9 اعلام کرده و اظهار داشتند که برخی دلایل فنی از جمله مسئله تامین توان، باعث شده است تا CPUهای سری Core i9000 شدیدا به چیپست های جدید وابسته باشند. هر چند که این مسئله تا حدودی قابل قبول است، اما قطعا این قانون شامل تمامی مادربردها نخواهد شد!

یک اورکلاکر فنلاندی با نام Luumi، به تازگی ویدئویی را منتشر کرده است که دنیای سخت افزار را شوکه کرده است؛ در این ویدئو، اورکلاکر فوق موفق شده است تا پردازنده پرچمدار و جدید Core i9-9900K را بر روی یک مادربرد ASRock Z170M OC Formula، تا فرکانس 5.5 گیگاهرتز اورکلاک نماید! این در حالی است که بسیاری از سازندگان مادربرد این روزها بر قابلیت مدارهای VRM خود به منظور پشتیبانی از فرکانس 5.0 گیگاهرتز در تمامی هسته های Core i9-9900K صحبت می کنند.

این اورکلاکر نه تنها موفق به اورکلاک Core i9-9900K بر روی چیپست Z170 شده است، بلکه موفق به ثبات سیستم و پاس کردن تست های CineBench و Prime95 شده است. ASRock Z170M OC Formula یک مادربرد micro-ATX است که در زمان خود نیز اورکلاک های تخصصی و سنگینی را به نام خود ثبت کرده بود. این اورکلاکر با تغییرات بایوس، موفق به چنین عملیاتی شده و نشان می دهد که Intel در زمینه عدم پشتیبانی نسل های پیشین از سری 9، کاملا دروغ گفته است!

هر چند که سوکت های LGA 1151 در چند نسل از CPUهای یکدیگر پشتیبانی می کنند، اما این مسئله می توان به کاهش فروش مادربرد نیز منجر شود. از سوی دیگر، رقیب آن، AMD، سوکت AM4 را در سالهای گذشته معرفی کرده است که به گفته این شرکت، دست کم تا سال 2020 می تواند میزبان CPUهای کلاس ZEN/Ryzen با لیتوگرافی های کوچکتر باشد.