توقع پیام‌رسان‌های داخلی: محرومیت مردم از هاتگرام و تلگرام طلایی برای گرایش به آنها
1 min read

توقع پیام‌رسان‌های داخلی: محرومیت مردم از هاتگرام و تلگرام طلایی برای گرایش به آنها

چند روز پیش در خبرها اعلام شد که دو برنامه هاتگرام و تلگرام طلایی با اعلام اینکه قرار است مستقل از نسخه اصلی برنامه، یعنی تلگرام به فعالیت خود در داخل کشور ادامه دهند، فیلتر نخواهند شد. اما به نظر می‌رسد که این موضوع آن چیزی نبوده که دیگر پیام‌رسان‌های داخلی به دنبال آن باشند.

فیروزآبادی، دیر شورای عالی فضای مجازی با حضور در جمع خبرنگاران ضمن اشاره به ضعف پیام‌رسان‌های داخلی علت آن را ضعیف بودن بخشی خصوصی کشور اعلام کرد. او البته اعلام که در بخش‌هایی قویی هستند اما تمایل و رغبتی به سرمایه‌گذاری در بخش پیام رسان‌های داخلی ندارند. او معتقد است که این بخش هم باید مانند فولاد و پتروشینی نیاز به حمایت دولت دارد و دولت باید فضای لازم را برای ایجاد پلتفرم‌های مناسب ملی در داخل کشور فراهم کند. فیروزآبادی در رابطه با چگونگی این حمایت گفت:

ما یک مصوبه حمایتی در شورای عالی فضای مجازی داشته‌ایم که در حقیقت روال صدور مجوز را برای پیام‌رسان‌ها تسهیل کرده‌ایم که البته متأسفانه این سند اجرا نشده و هنوز این قسمت زمین مانده است. البته بعد از صدور مجوز در حقیقت تسهیلاتی در نظر گرفته بودیم از جمله اتصال به شبکه، و ما منتظر هستیم که دو پیام رسان سروش و گپ را که از بین پنج پیام رسان انتخاب کردیم به شبکه متصل شوند که خود همین اتصال به شبکه باعث قدرت‌افزایی آنها خواهد شد. فازهای بعدی حمایتی نیز آن است که به اصطلاح سخت‌افزارهای بیشتری در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی قرار دهیم البته معتقدیم بایستی بیش از اینها حمایت صورت گیرد.

او در خصوص وضعیت دو پیام‌رسان وابسته به تلگرام گفت که طبق دستور آنها تا آخر آذر ماه اینترنت این دو پیام‌رسان قطع خواهد شد تا مستقل از تلگرام کار کنند. آنها هم قول داده‌اند که تا همین زمان آماده شوند. اما پیام‌رسان‌های داخلی توقع دارند که مردم برای مدتی از هاتگرام و طلاگرام محروم شوند تا به تدریج به سمت آنها گرایش پیدا کنند. فیروزآبادی معتقد که پیام‌رسان‌های داخلی ظرفیت پذیرش کل کشور را ندارند و به همین علت به پوسته‌های تلگرام فرصت داده شد که برای مدتی فعالیت کنند و تا زمان خودکفایی نیاز مردم را برطرف کنند. به عقیده او شکل‌گیری پیام‌رسانی که بتواند پاسخ‌گوی نیاز کارابران باشد نیاز به صدها میلیارد تومان سرمایه‌گذاری دارد و تصور راه‌اندازی پیام‌رسان ملی با 5 میلیارد تومان اشتباه است، از این رو آنها باید به سراغ بخش خصوصی بروند.