کمر کارت گرافیک ها در سقوط بیت کوین شکسته است!

از سال 2017 تا 2018، تاثیر هجوم "ماینرها" به سخت افزارهایی از جمله کارت گرافیک، به طور چشمگیری به افزایش قیمت و فروش در این حوزه منجر شد که حتی تاثیر آن در بازار ایران نیز ملموس و قابل رویت بود. پس از نوسانات شدید بیت کوین، کاهش ارزش این پول دیجیتالی، نه تنها در بخش فروش کارت گرافیک های AMD و NVIDIA تغییراتی روی داده است، بلکه بسیاری از سیلیکون هایی که توسط شرکای تجاری آنها دریافت شده بود، به سمت هر دو شرکت بازگردانده شد.

کاهش ارزش بیت کوین همچنان ادامه دارد که از جمله دلایل آن می توان به محدودیت های دولت های قدرتمند بر این ارز و البته هشدارهای بانک جهانی اشاره کرد. به هر حال بیت کوین سقوط کم سابقه را تجربه کرده است که باعث شده است که بسیاری از ماینرها، کارت گرافیک های خریدارای شده خود را در بازار آزاد به صورت دست دوم به فروش رسانده و برای همیشه قید ماینینگ را بزنند.

حال موسسه تحقیقاتی Jon Peddie Research به اختصار JPR، به سراغ بازار داغ دیده ی کارت گرافیک ها رفته و اعلام کرده است که 3 ماهه سوم سال 2018، بدترین تاریخ برای بازار کارت گرافیک ها بوده است؛ به گفته JPR، پس از مدت های طولانی، در یک فصل جدید نه تنها شاهد افزایش فروش کارت گرافیک های NVIDIA و AMD نبوده ایم، بلکه افت فروش 19.2 درصدی به نسبت 3 ماهه دوم سال 2018 نیز به ثبت رسیده است.

هر چند که انویدیا به تازگی با کارت گرافیک های GeForce RTX 20 و AMD با میان رده جدید RX 590 راهی بازارهای جهانی شده اند، اما بسیار بعید است که به سرعت قادر به افزایش فروش کارت گرافیک ها در جهان شوند. در حال حاضر به صورت میانگین 70 درصد بازار در اختیار NVIDIA و 30 درصد نیز به کارت گرافیک های AMD اختصاص دارد. در صورت کاهش دوباره ارز بیت کوین، این وضعیت می تواند همچنان ادامه یابد.