فیروزآبادی: اینستاگرام باید نماینده پاسخگو در کشور داشته باشد

ابوالحسن فیروزآبادی امروز در حاشیه امضای تفاهم‌نامه کسب‌وکارهای دیجیتال توسکا، در رابطه با پلتفرم‌های رسانه‌ای عنوان کرد که پیام‌رسان‌ها بخش مهمی از آن هستند و در دنیا توسعه بیش‌تری پیدا کرده‌اند. طبق گزارش ایسنا او خاطر نشان کرد که در کشور شاید تنها پلتفرمی باشد که نزدیک به 50 میلیون شهروند از آن استفاده می‌کنند. از همین‌رو در اولویت است که این پلتفرم ملی شود و بخش اعظم کشور ما از پلتفرم‌های داخلی استفاده کند.

رییس مرکز ملی فضای مجازی ضمن تأکید بر رشد اقتصاد دیجیتال بر پایه نظام اجتماعی – اقتصادی و تکنولوژی، عنوان کرد که در اقتصاد دیجیتال همگرایی لازم در کشور وجود ندارد، او گفت:

در غرب این همگرایی توسط قدرت برتر چهار بازیگر صورت می‌گیرد. در کشور ما قدرت برتر دولت است و سه بازیگر دیگر خیلی هم‌وزن نیستند، اما دولت متاسفانه هنوز به فهم نهایی نرسیده که چگونه باید زنجیره اقتصاد دیجیتال را در کشور همگرا کند.

فیروزآبادی در خصوص ادامه فعالیت هاتگرام و تلگرام طلایی ضمن اعلام اینکه به آنها برای بومی‌سازی مهلت داده شده، اعلام کرد که بعد از آن هم این برنامه مسدود نخواهند شد، اما باید مستقل از تلگرام فعالیت کنند. او در رابطه با نحوه‌ اجرای مصوبه شورای عالی فضای مجازی برای پیام‌رسان‌های خارجی بیان کرد:

ما معتقدیم در مرکز ملی فضای مجازی رسانه‌های خارجی که بیش از یک میلیون کاربر دارند، حتما باید داخل کشور نماینده داشته باشند و همان قوانینی که در اروپا وجود دارد که اینگونه پیام‌رسان‌ها حق ندارند اطلاعات مردم اروپا را از اروپا خارج کنند، آنها هم نباید حق داشته باشند که اطلاعات اجتماعی و اقتصادی و حریم خصوصی مردم ایران را از کشورمان خارج کنند. این شامل شبکه‌های اجتماعی هم می‌شود. سیاست ما این است که اینستاگرام هم باید در کشور نماینده پاسخگو داشته باشد و اطلاعات شهروندان ما را از کشور خارج نکند، اما اینکه اجرای این سیاست در چه مرحله‌ای باشد بحث دیگری است.

فیروزآبادی در رابطه با میزان حمایت دولت از پیام‌رسان‌های داخلی، به چالش ایجادشده بین وزارت ارتباطات و صدا و سیما اشاره کرد و گفت که این جنگ به نفع هیچ‌کس نیست. استقلال و تولید پلتفرم‌های بومی باید با همت و مشارکت همه‌ مردم، بخش خصوصی، دولت و تکنولوژیست‌های کشور صورت بگیرد. از اینگونه دعواها فقط مردم هستند که ضرر می‌کنند. وی افزود: "ما از اینکه قوای مقننه، مجریه و قضاییه در حوزه فضای مجازی فعال شوند استقبال می‌کنیم."