اولین شبکه ماهواره‌ای در ژاپن آغاز به کار کرد
1 min read

اولین شبکه ماهواره‌ای در ژاپن آغاز به کار کرد

خاطرات کودکی بسیاری از ما با تلویزیون‌های قدیمی کوچک، با امکانات بسیار محدود گره خورده است. حالا شاهد پیشرفت که در زمینه تلویزیون‌ها هستیم به عنوان مثال روز به روز کیفیت تصاویر در آنها بالاتر رفته، اندازه نمایشگرهای آنها بزرگتر و در عین حال کیفیت رنگی آن غنی‌تر می‌شود. اما این پیشرفت تا چه اندازه قرار است ادامه داشته باشد؟

عده‌ای عقیده دارند که 4K نقطه پایانی این عرصه است، اما بسیاری دیگر علاقه دارند که مرزهای تکنولوژی را به جلوتر ببرند. در همین راستا در ژاپن یک شبکه تلویزیونی آغاز کرده است که برنامه‌های آن قرار است با کیفیت 8K پخش شوند. این شبکه ماهواره‌ای که NHK نام دارد از فیلم‌های 8K مانند A Space Odyssey که در سال 1968 توسط وارنر برادرز تولید شد و در سال 2001 توسط BBC پخش شد، پشتیبانی می‌کند. به نظر نمی‌رسد که 8K در حال حاضر بازار وسیعی داشته باشد. در شرایط امروز 4K به طور گسترده با عنوان Full HD مورد پشتیبانی دستگاه‌های زیادی است اما تعداد افرادی می‌توانند به معنای واقعی از کیفیت 8K و برنامه‎‌های این شبکه ماهواره‌ای جدید لذت ببرند، بسیار کم است. علاوه‌براین دستگاه‌های زیادی در بازار موجود نیستند که دارای صفحه نمایش 8K باشند. اگرچه کمپانی‌هایی مانند ال‌جی، شارپ و سونی مشغول کار بر روی آن هستند.

البته در نظر گرفتن این نکته هم به جا است که تلویزیون‌های 8K اصلاً ارزان نیستند. به عنوان مثال تلویزیون Hi-Vision-ready شارپ با قیمتی در حدود 6600 دلار به فروش می‌رسد. با این حال، اگر بخواهیم خوشبینانه به ماجرا نگاه کنیم می‌توان اینگونه برداشت که NHK ژاپنی پیشرو در زمینه‌ای بوده است که در آینده‌ای هر چند دور به یک استاندارد جهانی تبدیل خواهد شد و مسلماً با زیاد شدن سازندگان تلویزیون‌های 8K، برای رقابت قیمت‌ها با کاهش روبه‌رو خواهد شد و در نتیجه آن امکان خرید این تلویزیون‌ها برای عده بیشتری میسر خواهد شد.