چیپست AMD X570 برای نسل سوم CPUهای Ryzen در راه است!
1 min read

چیپست AMD X570 برای نسل سوم CPUهای Ryzen در راه است!

هنوز نسل دوم از CPUهای AMD Ryzen به طور کامل لانچ نشده است که اخباری (نشت کرده از نشست ها) به بیرون درز کرده است که نشان می دهد AMD در جریان کامپیوتکس 2019 و با معرفی AMD Ryzen 3000ها، یک چیپست دیگر با نام X570 را برای مادربردهای پرچمدار خود معرفی خواهد کرد؛ وظیفه ای که در ابتدا بر عهده چیپست X370 و سپس بر دوش X470 نهاده شد.

هر چند که AMD با سخاوتمندی امکان استفاده از سوکت AM4 را برای یک دوره دست کم 4 ساله فراهم ساخته است، اما چیپست های جدید برای مادربردهای روز و پیشرفته حیاتی است. X570 یک PCH بسیار پیشرفته، میزبان پردازنده های 7 نانومتری AMD خواهد بود؛ در رویداد Computex قبلی، AMD پردازنده های سری Ryzen Threadripper 2000 خود را معرفی کرد.

پیشبینی می گردد که بسیاری از مولفه های X570 نزدیک به X470 باشد؛ اما مواردی از جمله کنترلر شبکه بدون سیم، بلوتوث، امکان پشتیبانی از لاین های بیشتر PCI-E، از جمله مواردی است که در X570 لحاظ خوهد شد. و اینک به سراغ یکی از ویژگی های خاص این PCH، یعنی پشتیبانی از درگاه PCI-Express 4.0 خواهیم رفت. به گفته این منابع و تنها اسلایدی که به بیرون درز کرده است، چیپست X570 می تواند از نسل چهارم درگاه های PCI-E با پهنای باند بالاتر پشتیبانی نماید. آیا پس از چندین بار تعویق در نهایت شاهد معرفی اسلات PCI-Express 4.0 هستیم؟ آیا جهان سخت افزار امروزه به چنین اسلاتی نیاز دارد؟ آیا وجود چنین اسلاتی موجب استفاده کمتر از Multi GPU را فراهم می سازد؟