و اینک اژدهایی با نام TITAN RTX
1 min read

و اینک اژدهایی با نام TITAN RTX

همانطور که می دانید، کارت گرافیک های NVIDIA TITAN جزو سریعترین GPUهای جهان بوده و برای مصارفی به غیر از بازی طراحی شده اند. رندرینگ، یادگیری عمیق، برنامه های مهندسی، 3D، تولید محتوا و… از جمله مواردی است که کارت گرافیک های تایتان در آنها به شدت برجسته هستند. هر چند که زمان زیادی از معرفی آخرین سری از مدل های تایتان نمی گذرد، اما به تازگی باخبر شده ایم که غول سبز تراشه های گرافیکی، در حال آماده سازی مراحل پایانی توزیع کارت گرافیک TITAN RTX یا همان تایتان با معماری Turing است.

چند رسانه ای که ظاهرا تحت شرایط قوانین NDA انویدیا قرار ندارند، تصاویری از TITAN RTX و حتی برخی از مولفه های فنی را نیز آشکار ساخته اند. این کارت گرافیک که بر روی تراشه TU102 بنا شده است، احتمالا از مقادیر بالای سیلیکونی از جمله 4608 هسته CUDA، تعداد 288 واحد TMU، تعداد 96 واحد TOP، تعداد 576 هسته TENSOR و 72 هسته RT بهره خواهد برد. با این تفاسیر، با قدرتمند ترین کارت گرافیک غیر شتابی جهان روبرو هستیم که حتی از RTX 2080 Ti نیز سریعتر است.

این محصول احتمالا با رابط 384 بیتی خود، از 12 گیگابایت حافظه GDDR6 بهره خواهد برد. در نتیجه پهنای باند نهایی آن به 672 گیگابایت در ثانیه می رسد که رقم بسیار بالایی به حساب می آید.دو کانکتور 8 پین، جریان اصلی و مورد نیاز آن را تامین خواهد کرد. پیشبینی می گردد که کارت گرافیک TITAN RTX با قیمتی در حدود 1800 الی 2000 دلار راهی بازار گردد که از این رو بازهم نشان گران ترین کارت گرافیک غیر شتابی جهان را بر سینه خواهد زد. (به جز موارد 3000 دلاری گذشته). در نهایت باید اشاره کنیم که از بالای تصاویر مشخص است که این محصول دارای 2 عدد فن خنک کننده است. (تصویر تیتر تزئینی است).