مری پاپینز پس از نیم قرن باز می‌گردد

فیلم «بازگشت مری پاپینز» به کارگردانی «راب مارشال» و بازی «امیلی بلانت» در نقش مری پاپینز در ۱۹دسامبر ۲۰۱۸توسط کمپانی دیزنی روانه بازار خواهد شد. این فیلم موزیکال برای نخستین‌بار در ۲۹نوامبر ۲۰۱۸ در سالن تئاتر دالبی شهر لس‌آنجلس نمایش داده شده بود.

امیلی بلانت که در این فیلم در نقش مری پاپینز بازی می‌کند بازیگر آثار مطرحی چون «شیطان پرادا می‌پوشد» و «دختری در قطار» بوده است.

در این فیلم که توسط کمپانی دیزنی ساخته شده است، علاوه بر امیلی بلانت بازیگران سرشناس دیگری چون مریل استریپ، کالین فرث و دیک ون دایک نیز حضور دارند. پیش‌بینی می‌شود این فیلم در هفته اول اکران ۷۰میلیون دلار فروش کند. جولی اندروز ۸۳ساله بازیگر مشهور سینما که پیش‌تر در نسخه قدیمی فیلم «مری پاپینز» ایفاگر نقش اصلی بود نیز قرار بود در فیلم بازگشت مری پاپینز نقش کوچکی را بازی کند اما با استدلال‌های خود نقش‌آفرینی در این فیلم را نپذیرفت؛ بنابراین این فیلم بدون حضور جولی اندروز اکران خواهد شد. نسخه قدیمی فیلم مری پاپینز یکی از مشهورترین و پرمخاطب‌ترین فیلم‌های کودکان تاریخ سینما بود.

نقش‌آفرینی جولی اندروز در نقش مری پاپینز در سال ۱۹۶۴ اسکار بهترین بازیگر زن نقش اصلی را برای وی به ارمغان آورد و همچنین با این ایفای نقش، وی به انتخاب مجله «پریمیر» جزو یکصد شخصیت برتر تاریخ سینما قرار گرفت.

«راب مارشال» کارگردان «بازگشت مری پاپینز» به «ورایتی» گفته است که پیش از آغاز پروژه ساخت این فیلم از جولی اندروز خواسته بود که نقش کوتاهی در فیلم بازگشت مری پاپینز را بپذیرد اما او از پذیرش آن سر باز زد. به گفته مارشال، جولی اندروز ضمن احترام قائل شدن برای بازی امیلی بلانت در نقش مری پاپینز گفته بود: این نمایش امیلی است (اشاره به امیلی بلانت بازیگر نقش مری پاپینز) و من می‌خواهم او با این چتر پرنده در فیلم ظاهر شود و آن را هدایت کند. این چتر و این نقش به وی تعلق دارد. من نمی‌خواهم در فیلم حضور داشته باشم.

مارشال در ادامه افزود: من و فیلمنامه‌نویسانی که با من در زمینه ساخت «بازگشت مری پاپینز» همکاری داشتند هیچ‌گاه برای جولی اندروز نقش خاصی را درنظر نگرفته بودیم.

با این حال یک منبع نزدیک به تهیه‌کنندگان این فیلم گفت: جولی اندروز برای ایفای نقش «خانم در بالن» درنظر گرفته شده بود؛ نقشی که در نهایت در فیلم «بازگشت مری پاپینز»، «آنجلا لانسبوری» ۹۳ساله دیگر ستاره مسن سینمای آمریکا عهده‌دار آن شد.

امیلی بلانت، بازیگر نقش اول فیلم «بازگشت مری پاپینز» نیز درباره پیشنهاد نقشی کوتاه به جولی اندروز در این فیلم و واکنش وی گفت: در ابتدا نظر عوامل فیلم بر این بود که شاید بتوانند جولی اندروز را برای پذیرش بازی در نقشی کوتاه در این فیلم مجاب کنند، بنابر این نظر وی را در این زمینه جویا شدند. اما او متواضعانه و بزرگوارانه به راب مارشال پاسخ داده بود که این نسخه «امیلی» درباره مری پاپینز است و من نمی‌خواهم درحالی‌که امیلی بلانت در تمام فیلم ایفاگر نقش مری پاپینز بوده با ورود خود به فیلم حتی در یک نقش کوتاه این تصور را به تماشاگر القا کنم که مری پاپینز اصلی وارد فیلم شده است.

ورود من به فیلم شاید توجه تماشاگر را از بازی امیلی بلانت منحرف کند و با توجه به سابقه ذهنی که از بازی من در نقش مری پاپینز در تماشاگران وجود دارد به‌احتمال زیاد بیشتر توجهشان به من معطوف می‌شود.

منتقدان، فیلم بازگشت «مری پاپینز» را از هر جهت ستوده‌اند و آن را فیلمی دانسته‌اند که ارزش دارد و در ادامه نسخه کلاسیک مری پاپینز که در سال ۱۹۶۴ساخته شده بود، قلمداد کرده‌اند. این فیلم به همان میزان نسخه قدیمی مری پاپینز حجم زیادی از خوش‌بینی را به همراه جلوه‌های جادویی بسیار به مخاطب القا می‌کند. این فیلم نیز مانند نسخه قدیمی فیلم «مری پاپینز» از نظر منتقدان یک فیلم خانوادگی دوست‌داشتنی لقب گرفته است.

فیلم بازگشت مری پاپینز بر مبنای کتاب‌هایی که پاملا تراورز نوشته بود، ساخته شده است. نخستین کتاب از مجموعه داستان‌های مری پاپینز سال ۱۹۳۴ منتشر شده بود و آخرین کتاب آن سال ۱۹۸۸ به بازار آمده بود.

اما مهم‌ترین رقیب «بازگشت مری پاپینز» در هفته اول اکران، فیلم ابر‌قهرمانی آکوامن (مرد آبی) خواهد بود که جولی اندروز در آن به دوبله صدای یک موجود دریایی می‌پردازد.

منبع:newspaper.hams​hahri.‎​org

نوشته مری پاپینز پس از نیم قرن باز می‌گردد اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.