راهکاری ساده برای افزایش سرعت بالا آمدن ویندوز

یکی از دغدغه های همیشگی برای کاربران رایانه و لپ تاپ ها، سرعت بوت شدن یا به اصطلاح "بالا آمدن" ویندوز است. عوامل زیادی در مدت زمان لازم برای اجرای کامل سیستم عامل دستگاه نقش دارند. بعضی از این عوامل نرم افزاری و برخی دیگر هم سخت افزاری هستند. از جمله موارد سخت افزاری می توان به فضایی که فایل های مورد نیاز بر روی آن ذخیره شده اند اشاره کرد که در صورت وجود SSD ویندوز با سرعت بیشتری اجرا شده و در HDD این سرعت به نسبت کمتر است. اما ترفندهای نرم افزاری ساده ای هم وجود دارند که باعث می شوند سرعت بالا آمدن ویندوز در رایانه شما به میزان قابل ملاحظه ای افزایش داشته باشد. یکی از این ترفندها آزاد کردن سیستم از برنامه هایی است که به صورت خودکار پس از روشن شدن رایانه و ورود به ویندوز اجرا می شوند و می توانند چندین ثانیه به زمان مورد نیاز برای آماده شدن نهایی دستگاه اضافه کنند. خوشبختانه در ویندوز 10 دسترسی به پنجره مدیریت این برنامه ها بسیار ساده است.

برای مدیریت برنامه هایی که به شکل خودکار با راه اندازی ویندوز اجرا می شوند تنها به یک حرکت بسیار ساده نیاز دارید. شما باید به بخش Startup در منوی مدیریت وظایف دسترسی داشته باشید. منوی مدیریت وظایف هم به سادگی از دو روش قابل دسترسی است. می توانید کلیدهای ترکیبی Alt و Ctrl و Delete را به صورت هم زمان روی کیبورد فشار دهید و سپس از پنجره باز شده گزینه Task Manager را انتخا کنید، و یا روی فضای خالی در نوار ابزار ویندوز (نوار معمولا مشکی رنگی که در سمت راست آن ساعت و در سمت چپ آن استارت دیده می شود) راست کلیک کرده و بعد Task Manager را کلیک کنید.

پنجره مدیریت وظایف مشابه تصویری است که در بالای همین مطلب به کار گرفته شده. در بالای این پنجره روی تب Startup کلیک کنید. به این ترتیب فهرستی از همه برنامه هایی که به صورت پیش فرض با اجرا شدن ویندوز فعال می شوند را مشاهده خواهید کرد (برنامه هایی که روبروی آنها عبارت Enable نوشته شده). با کلیک کردن روی هر کدام از این برنامه ها و سپس انتخاب Disable از گوشه سمت راست پنجره این برنامه ها در اجرای بعدی ویندوز غیرفعال خواهند شد. برای فعال کردن مجدد برنامه ها هم می توانید بار دیگر به همین مسیر مراجعه کرده، برنامه مورد نظر را انتخاب و Enable را کلیک کنید.

با اجرای این ترفند ساده به راحتی می توانید سرعت بالا آمدن ویندوز را چندین ثانیه بهبود ببخشید.