هارددیسک Seagate با 16 ترابایت ظرفیت!

هر چند که شرکت Seagate امروزه صاحب یک برند تولید کننده درایوهای SSD شده است، اما همچنان به توسعه بخش هارد دیسک های خود اصرار دارد. این کمپانی به تازگی اعلام کرده است که موفق به تولید هارد دیسکی با ظرفیت 16 ترابایت شده است. این شرکت در سالهای اخیر فناوری Heat-Assisted Magnetic Recording، به اختصار HAMR را معرفی کرده است که بدون افزایش ضخامت و بالا رفتن پلاتر، Footprint و … می تواند ظرفیت ذخیره سازی را تا 16 ترابایت افزایش دهد.

به گفته سیگیت، آزمایش های HAMR موفقیت آمیز بوده و این محصول یا محصولات در سال 2019 راهی بازارهای جهانی خواهند شد. این فناوری می تواند هارد دیسک هایی با همان ابعاد و فرم 3.5 اینچی را به همراه ظرفیت بیشتر به تولید برساند. به گفته سیگیت، هارد دیسک های HAMR تا سال 2020، در ظرفیت 20 ترابایت و تا سال 2024 با ظرفیت 48 ترابایت راهی بازار خواهند شد!

این نشان می دهد که سیگیت همچنان در حال توسعه هارد دیسک ها تا سالهای بسیار دور است. از سوی دیگر، قیمت درایوهای SSD به صورت مداوم در حال کاهش بوده و ارزش خرید آنها به نسبت درایوهای HDD رو به افزایش است. با توجه به سرعت درایوهای SSD نسبت به HDD، احتمالا تا 5 سال آینده، درایوهای HDD عمدتا برای بخش های آرشیو، دوربین های نظارتی، سرور و… کاربرد بیشتری خواهند داشت تا به عنوان ذخیره ساز اصلی در سیستم ها.