آنباکسینگ ویدیویی و بررسی اجمالی سلطان GIGABYTE Z390 AORUS XTREME
1 min read

آنباکسینگ ویدیویی و بررسی اجمالی سلطان GIGABYTE Z390 AORUS XTREME

شرکت گیگابایت همزمان با ورود چیپست Z390 اینتل و پردازنده ی قدرتمند 9900K آن، مادربردی در حد و شایسته ی پرچمداری تمام Z390 ها عرضه کرده است. مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Xtreme، سلطان مادربرد های Z390 گیگابایت است که در ابعاد E-ATX، و یک چمدان وسایل همراه وارد بازار شده است.

آنباکسینگ ویدیویی این مادربرد را می توانید در این بخش تماشا کنید:

مادربرد های Z390، دو ویژگی برتر نسبت به نسل پیشین مادربرد های Z370 دارند، یکی دارا بودن 2 درگاه USB 3.1 Gen.2 بیشتر، و دوم مجهز بودنشان به اتصال شبکه 1.7 گیگابیتی وای فای اینتل و بلوتوث نسخه پنج. اما آنچه که گیگابایت با مدل Z390 اکستریم عرضه می کند، چیزی فراتر از یک ارتقا ساده است، در حقیقت باید گفت، Z390 Extreme، یک رویای به تمام معناست.

از جمله مهمترین اقلام همراه این مادربرد این دو دستگاه است که در تصویر مشاهده می کنید:

نام دستگاه سمت راست Aorus RGB FAN Commander یا مرکز فرماندهی RGB کنترل فن است به صورت کیت کامل به همراه کلیه کابل های مورد نیاز کاربران عرضه می شود، که هم در نقش کنترلر RGB وظیفه مدیریت رقص نور های RGB و Addressable RGB را بر عهده دارد، و هم به عنوان کنترلر PWM/DC فن توانایی مدیریت فنهای متصل به خود را داراست. در وصف قدرت این کنترلر همین بس که می تواند تا 8 اتصال RGB، 8 اتصال ARGB، و 8 فن PWM را کنترل کند.

دستگاه سمت چپ تصویر، کیت GC-OC Touch است که مجزا از برد اصلی به وسیله یک کابل 15 سانتیمتری به مادربرد متصل می شود تا به وسیله آن به اورکلاک مادربرد بپردازید. این کیت می تواند تا 6 فن PWM/DC را کنترل کند و همچنین دکمه هایی برای Clear CMOS، RESET، Power، و روشن و خاموش کردن گرافیک مجتمع دارد. اورکلاک با این دستگاه به سادگی آب خوردن است، کافی است با فعال سازی آن، نسبت به افزایش یا کاهش ضریب و یا فرکانس پایه اقدام کنید.

این هم تصویر استیکر های زیبای آئوروس داخل جعبه است.

در بخش اتصالات وایرلس گیگابایت از کنترلر 1.73 گیگابیتی اینتل بهره برده است و یکی دیگر از اقلام داخل جعبه این دو آنتن بزرگ Wi-Fi است که بواقع قدرت گیرندگی فوق العاده ای دارند. در زیر آنتن ها پایه ای آهنربایی نصب است و می توان جهت آنتن ها را تا 90 درجه تغییر داد. بدین ترتیب می توانید هم به صورت عمودی و هم به صورت افقی آنتن ها را قرار دهید.

گیگابایت در مبحث Connectivity هر آنچه را که فکر کنید به کار گرفته است: 3 درگاه M.2 برای اتصال SSD های PCIe، هر سه درگاه مجهز به سینک خنک کننده، 6 درگاه SATA 6G، سه درگاه PCIe نسل سومی با پشتیبانی از کارت های گرافیک به صورت SLI و Crossfire، دو درگاه USB 3.1 Gen.2 نوع C که همزمان به عنوان درگاه Thunderbolt 3 هم عمل می کنند، 4 درگاه USB 3.1 Gen.2 نوع A، چهار درگاه USB Gen.1 نوع A، شش درگاه USB 2.0، هشت هدر اتصال فن PWM/DC بر روی مادربرد که 2 عدد از آنها اختصاصی برای واترپمپ واترکولر می توانند مورد استفاده قرار گیرند. دو درگاه خروجی RGB 5050، دو درگاه خروجی ARGB، و بسیاری موارد دیگر.

با توجه به کنترل 8 فن توسط مادربرد، 8 فن توسط دستگاه RGB Commander، و 6 فن توسط کیت GC-OC Touch، می توان گفت این مادربرد با پکیجی که ارائه می کند، توانایی کنترل کامل بر روی 22 فن را داراست و این غول، بیشترین تعداد فن را می تواند تحت کنترل مستقیم خود قرار دهد.

در زمینه بخش صوتی با کنترلر high-SNR حرفه ای Realtek ALC1220-V سرو کار داریم که به دک HiFi از نوع ESS ES9018K2M مجهز می باشد. گیگبایت این بخش پرقدرت را به دستان پرتوان آمپلیفایر TI OPA1622 سپرده است تا خوره های موسیقی و صدا را راضی کند.

یکی از بخش های جالب توجه این مادربرد، سوکت 24 پین برق است که به صورت افقی با روکش فلزی بسیار زیبا طراحی شده است.

تغذیه مدار VRM مادربرد اکستریم گیگابایت توسط دو کابل هشت پین EPS صورت می پذیرد، این دو کابل بیش از 500 وات قدرت را در اختیار پردازنده قرار می دهند. مدار VRM متشکل از تعداد 8 کنترلر PWM تمام دیجیتالی IR35201 است که به کمک توسعه دهنده های IR3599 به دو برابر، یعنی 16 فاز افزایش می یابد. در حقیقت 16 فاز IR3553 PowIRstage که هر کدام 60 آمپر قدرت دارند، GIGABYTE Z390 AORUS XTREME بهتر از هر مادربرد دیگری قادر است 16 رشته پردازشی 9900K را تا 5 گیگاهرتز مثل آب خوردن اورکلاک کند.

اصولا این مادربرد متخصص این کار است و اما، دما، دمای بخش VRM مادربرد با 9900K، در زمان اورکلاک، به صورت هر 8 هسته در 5 گیگاهرتز، زیر 50 درجه گزارش شده است. این میزان از عملکرد خنک در هنگام اورکلاک سنگین، رکورد فوق العاده ای را برای این مادربرد گیگابایت ثبت می کند.

به جهت بررسی اجمالی، تعدادی از تست هایی که با این مادربرد در حالت دیفالت و اورکلاک ثبت کردیم را با شما به اشتراک می گذاریم.

برای اورکلاک 9900K، تنها ضریب را برای تمام هسته ها بر روی 50 قرار دادیم، که البته در برخی تست ها به دلیل افزایش دما، پردازنده Throttle کرد، و این موضوع به خاطر ضعف کولر ما بود. اما تلاش شد با خنک سازی ویژه، تمامی تست ها را در فرکانس 5 گیگاهرتز نیز با موفقیت به پایان رسانیم.

دمای پردازنده Core i9 9900K در حالت دیفالت بسیار شبیه پردازنده ی 9700K بود، دمای بیکاری 35 درجه ای و دمای کاری 70 تا 75 درجه ای در لود. در هنگام اورکلاک تا 5 گیگاهرتز برای تمام هسته ها، دمای بیکاری حدود 40 درجه و دمای لود تا بیش از 100 درجه هم می رسید. برای اورکلاک 9900K فی الواقع نیاز به یک واتر کولر قدرتمند مدار باز است. با توجه به قدرت فوق العاده 9900K، تمامی تست های مادربرد در صدر جداول ایستاد.

در پایان، نشان منتخب سردبیر سخت افزار را به مادربرد Gigabyte Z390 Aorus Extreme اعطا می کنیم.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=9.6; امکانات=10; بایوس=9.0; اورکلاک و کولینگ=9.8; طراحی=9.4; نرم افزار=9.5; کیفیت ساخت=10; ارزش خرید خارج از ایران=8.7; {/REVIEW}