اسنپدراگون 855؛ چیپ‌ست پرچمدار جدید کوالکام رسماً معرفی شد

دیروز در خبرها اعلام شده بود که برخلاف اخباری که طول این مدت مبنی بر این منتشر شده که چیپ‌ست آینده کوالکام 8150 نام دارد، این تراشه بر همان اصل سابق نام‌گذاری می‌شود و اسنپدراگون 855 (چیپ‌ست قبلی 845) نام خواهد گرفت. کوالکام یکی از بزرگترین تولیدکنندگان چیپ‌ست جهان، امروز از جدیدترین محصول خود، یعنی "اسنپدراگون 855" رونمایی کرد.

چیپ‌ست جدید کوالکام در مراسم در هاوایی تحت عنوان "نشست تکنولوژی اسنپدراگون" معرفی شد. اسنپدراگون 855 اولین چیپ‌ست موبایلی این شرکت با معماری 7 نانومتری است و به طرز قابل توجهی در بخش طول عمر باتری و عملکرد دستگاه به صورت همزمان بهبود پیدا کرده است. طبق اعلام کوالکام بهبود در عملکرد هوش مصنوعی این تراشه در مقایسه با نسل قبلی تراشه‌های پلتفرم موبایل تا سه برابر بالاتر رفته است.

بخش پردازشگر دیدادری اختصاصی جدید این چیپ‌ست حالا می‌تواند با نرخ 60 فریم‌برثانیه عمق تصویر را شناسایی کرده و تشخیص دهد که این بدون شک تأثیر چشمگیری در برنامه‌های واقعیت افزوده خواهد داشت. پردازنده تصویر جدید هم می‌تواند به صورت HDR تا کیفیت 4K در نرخ 60 فریم‌برثانیه تصویربرداری کند که در مقایسه با نسل قبلی شاهد افزایش قدرت 25 درصدی هستیم.

البته در این رویداد دو محصول دیگر هم معرفی شدند. یکی از آنها سنسور اثر انگشت زیرنمایشگر اولتراسونیک کوالکام است که نام آن "Qualcomm 3D Sonic Sensor" خواهد بود و می‌تواند اثر انگشت شما را حتی در زمانی که رطوبت دارد و یا بخشی از آن پوشیده شده، تشخیص دهد.

برای تکنولوژی جدید شبکه، یعنی 5G هم کوالکام حرف‌هایی برای گفتن داشت. کوالکام مودم X50 خود را در همه تراشه‌های جدید اسنپدراگون 855 قرار نداده است. SD 855 با مودم جدید کوالکام، یعنی X24 LTE عرضه خوهد شد که سرعت دانلود آن تا سقف 2 گیگابایت‌برثانیه خواهد رسید. البته این کمپانی گزینه‌ای را برای سازندگان در نظر گرفته که اگر بخواهند در دستگاه‌های سال 2019 خود از اتصال 5G بهره ببرند، کوالکام مودم X50 را بر اسنپدراگون 855 تعبیه خواهد کرد.

می‌توان انتظار داشت که همه سازندگان گوشی هوشمند در دنیای اندروید، از جدیدترین پردازنده کوالکام در دستگاه‌های خود استفاده خواهند کرد. احتمالاً گلکسی S10های سامسونگ اولین پرچمدارانی خواهند بود که در نیمه اول سال 2019 به اسنپدراگون 855 تجهیز می‌شوند.