مدیر ارشد مالی هوآوی به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شد
1 min read

مدیر ارشد مالی هوآوی به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران بازداشت شد

یکی از مدیران ارشد هوآوی امروز در کانادا دستگیر شد، اما به نظر می‌رسد این براساس درخواست دولت ایالات متحده انجام شده باشد. طبق گزارشاتی که امروز منتشر شده، منگ وان‌ژو مدیر ارشد مالی شرکت هوآوی در ونکوور، بریتیش کلمبیا دستگیر شده است. جلسه دادگاه او برای روز جمعه، 7 دسامبر (فردا) تعیین شده است.

طبق بیانیه رسمی که سخنگوی وزارت دادگستری کانادا منتشر کرده است، دولت آمریکا قصد دارد منگ را از کانادا به ایالات متحده منتقل کند. یک منبع ناشناس اعلام کرده است که آمریکایی‌ها معتقدند منگ تحریم‌های تجاری که آمریکا علیه ایران صادر کرده است را دور بزند، با این حال جزئیات در رابطه با ادعا نقض تحریم‌ها منتشر نشده است. هوآوی هم تا این لحظه در خصوص بازداشت منگ که دختر بنیانگذار این کمپانی، یعنی رِن ژن‌فی می‌باشد، هیچ اظهار نظری نکرده است.

هوآوی از ماه اپریل تحت نظر و بررسی مقامات آمریکایی قرار گرفته است تا تحقیق شود این شرکت محصولات خود را به کشورهایی که از سمت آمریکا تحریم شده‌اند، از جمله ایران ارسال می‌کند یا خیر. قانون‌گذاران و مجلس ایالات متحده در گذشته هم نگرانی‌های در خصوص شرکت چینی هوآوی داشتند. آنها معتقدند که تجهیزات مخابراتی و گوشی‌های هوشمند این کمپانی می‌تواند به عنوان ابزاری برای جاسوسی دولت چین مورد استفاده قرار بگیرد. هوآوی با وجود تمام موانعی که بر سر راه او است، این ادعاها را رد کرده و تلاش می‌کند تا جایگاه بهتری در بازار آمریکا پیدا کند.

البته هوآوی تنها کمپانی چینی نیست که مورد غضب مقامات آمریکایی قرار گرفته است. اوایل سال 2018 دولت آمریکا کمپانی ZTE را به مدت 5 سال از خرید محصولات این کشور چه سخت‌افزار و چه نرم‌افزار محروم کرد. با این حال این ممنوعیت بعدها و با دخالت رئیس جمهور آمریکا و با پرداخت 1 میلیارد دلار جریمه از سمت ZTE لغو شد. حالا باید دید که این بار چه سرنوشتی در انتظار هواوی است و آیا آنها از این ماجرا جان سالم به در می‌برند یا خیر.