کارت گرافیک AMD RX 3080 رقیب RTX 2070؟!

شرکت AMD در سالهای اخیر از نامگذاری های بسیار نزدیک به Intel استفاده کرده است؛ مانند نامگذاری چیپست هایی که حتی اینتل را مجبور به تغییر نام کرد! با این وجود رسانه هایی که پیش از این نیز اطلاعات از آینده با دقت و صحت بالا را منتشر کرده بودند، مدعی شده اند که شرکت AMD در حال برنامه ریزی برای معرفی کارت گرافیک هایی است که دارای فناوری RTX بوده و از نظر نامگذاری نیز شدیدا مشابه محصولات NVIDIA هستند.

در گذشته، انتقاداتی به شیوه نامگذاری سخت افزارهای AMD وارد شده بود که این شرکت عملا واکنشی به این اخبار نشان نداده است؛ حال با خبر شده ایم که AMD در حال برنامه ریزی برای کارت گرافیک هایی با نامگذاری RX 3000 است که دقیقا مشابه نامگذاری کارت گرافیک های NVIDIA RTX 2000 است. به گفته این منابع، RX 3080 از جمله رقبایی که است با قیمت 249 دلار راهی بازار خواهد شد.

این کارت گرافیک ها از معماری NAVI با لیتوگرافی 7 نانومتری استفاده کرده و اگر اطلاعات درست باشد، این مجموعه از سه سری کارت گرافیک برای جایگزینی نسل فعلی Polaris تشکیل شده است. شایان ذکر است که اطلاعات فوق از سوی ما تائید نشده و تنها نقل قول از خبرگزاری هایی است که این اطلاعات را منتشر کرده اند. به گفته این منابع، RX 3080 رقیب کارت گرافیک RTX 2070 است.

نظر نویسنده:

در صحت این اطلاعات، تناقض هایی وجود دارد؛ به عنوان مثال AMD به تازگی کارت گرافیک RX 590 را در حالی معرفی کرده است که قیمت آن در حاشیه 290 دلار است. در نتیجه معرفی یک کارت گرافیک جدید آن هم با قیمت کمتر از RX 590 مقدار سوال برانگیز است. همچنین به گفته یکی از مدیران AMD، این شرکت تا زمان فراگیر شدن فناوری RTX قصد ارائه مدل های مبتنی بر آن را نداشته و این فناوری را تنها باعث کردن کارت گرافیک ها می دانست. اما از آنجایی که AMD وعده داده بود تا با مدل های میان رده به جنگ انویدیا برود، همچنان می توان امیدوار بود که AMD در پی جنگ تجاری با رقیب خود، مدل های ارزان قیمتی را راهی بازار سازد.