SSD هارددیسک نیست!

درایو حالت جامد، یا همان Solid State Drive که عمدتا آن را با نام SSD می شناسیم، یک دستگاه ذخیره سازی مبتنی بر تراشه های نیمه هادی است که در مطالب گذشته وب سایت "سخت افزار" نیز بارها به ویژگی ها و شاخه های آموزشی-مشاوره ای آن پرداخته ایم. این محصولات به واقع دومین سامانه ذخیره سازی پس از "هارددیسک" های سنتی هستند. هارددیسک ها نیز با نام کامل Hard Disk Drive و اختصار HDD، برای سالیان متوالی به عنوان ذخیره ساز سنتی کامپیوترها شناخته می شوند.

دلیل استفاده از نام هارددیسک، استفاده از دیسک، پلاتر و صفحات سخت و جامد به منظور ذخیره سازی است. این ساده ترین توضیح برای نامگذاری هارددیسک در رشته "سخت افزار" است. درایوهای SSD تماما محصول مجزا از درایوهای HDD هستند و می دانیم که با 2 ذخیره ساز کاملا متفاوت روبرو هستیم. با وجود آنکه مدت زمان بسیار زیادی از معرفی درایو های SSD می گذرد، اما بسیاری از رسانه های داخلی، فروشگاه و حتی وب سایت هایی که مطالب آموزشی این سخت افزارها را منتشر می کنند، از واژه "هارد SSD" و یا حتی "هارد دیسک SSD" استفاده می کنند!

تلاش ها برای جا انداختن نام "درایو سالید"، درایو SSD"، "درایور جامد" و… در ایران عملا با شکست روبرو شده است! بسیاری از رسانه و نویسندگانی که ادعای تخصص لازم به منظور نگارش مقاله های تخصصی را دارند، هنوز نمی دانند که درایو SSD محصولی متفاوت از هارد دیسک بوده و استفاده از نام هارددیسک برای درایو های SSD می تواند احمقانه ترین کار ممکن باشد!

افزون بر رسانه و حتی فروشگاه های یاد شده، حتی در بین تکنسین و افرادی که در بازار سخت افزار (چه در حوزه فروش و چه در بخش تعمیر) نیز استفاده از نام هارد دیسک SSD کاملا جا افتاده و عادی است. بدیهی است که انسانها با هر میزان تخصص و دانش، دارای اشتباهات فراوانی هستند، با این وجود برخی از این اشتباهات بسیار سطحی و عجیب است که باید جلوی تکرار آنها گرفته شود. امیدواریم تا این مطلب قدمی در راستای این مسئله باشد که SSD هارد و یا هارد دیسک نیست!