قفل بدون کلید با تلویزیون های 8K

شرکت های "سامسونگ" و "ال جی" هر دو در CES 2019 به ارائه تلویزیون های 8K خود خواهند پرداخت؛ از سوی دیگر تنها شبکه 8K نیز به تازگی در کشور ژاپن افتتاح شده است؛ با این وجود وضعیت همان چند نمونه محدود از تلویزیون های 8K بازار نه تنها بسیار افتضاح است، بلکه خرید آن در سال 2019 نیز به کندی صورت خواهد گرفت.

بارها تاکید شده است که برای ورود رزولوشن 8K به دنیای صوت و تصویر بسیار زود است؛ هیچ یک از زیر ساخت های فعلی در جهان، چه از نظر محتوا و چه از نظر تولید و پخش، امکان پشتیبانی از رزولوشن 8K را به صورت گسترده نداشته و حالا شاهد رشد بسیار کند آن هستیم. اما باید بدانید که یک دلیل فنی بسیار بزرگ در سر راه توسعه تلویزیون های 8K قرار گرفته است که به این سادگی دست بردار نخواهد بود!

موسسه تحقیقاتی IHS که در این زمینه حرف اول را می زند، به تازگی در گزارش های جدید خود به این مسئله پرداخته است؛ IHS پیشبینی فروش تلویزیون های 8K در سال 2018 را تا 80 درصد به نسبت گزارش پیشین خود کاهش داده و حتی پیشبینی قبلی خود مبنی بر آمار فروش این محصولات در سال 2019 را نیز تا 50 درصد کاهش داده است.

پیشبنیی می شد که در سال 2018، تا 85 هزار تلویزیون 8K در سراسر جهان به فروش برسد؛ حال این مقدار به 18 هزار عدد تقلیل یافته است. این موسسه تحقیقاتی تا پیش از این اعلام کرده بود که در سال 2019 شاهد فروش 430 هزار تلویزیون 8K هستیم که حال این مقدار به 90 هزار و 500 عدد کاهش یافته است. در حال حاضر شرکت سامسونگ الکترونیک و شرکت شارپ ژاپن تنها شرکت هایی هستند که تلویزیون های 8K خود را راهی بازار کرده اند.

افزون بر تمامی مواردی که ذکر شد، توسعه درگاه HDMI 2.1 برای تمامی سیستم های پخش محتوا با رزولوشن بالا نیز دردسری تازه است که نیازمند فراگیر شدن، در بلند مدت را طلب می کند. شرکت ها در حال استفاده از پردازشگرهایی هستند که به صورت بومی از HDMI 2.1 پشتیبانی نماید؛ اما سرعت این رویکرد بسیار کند است. به هر حال شاید برای ورود تلویزیون های 8K به بازار، بسیار زود بوده و زمینه سازی های لازم برای آن نیازمند زمان بیشتری است.