30 سال حبس در انتظار مدیر ارشد مالی هوآوی خواهد بود

چند روز پیش خبر بازداشت رئیس ارشد مالی هوآوی در ونکوور کانادا بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت. حالا امروز جزئیات جدیدی از دادگاه خانم منگ وان‌ژو منتشر شده است.

منگ دختر بنیانگذار هوآوی، رن ژنگ‌فی ممکن است به دلیل اتهامات خود به 30 سال حبس متهم شود. وزارت دادگستری ایالات متحده ادعا می‌کند که منگ اجازه داده است که SkyCom که یکی از زیرمجموعه‌های هوآوی به حساب می‌آید با ایران تجارت داشته باشد و این خلاف تحریم‌هایی بود که ایالات متحده علیه ایران وضع کرده بود. گفته شده است که منگ در جهت گمراه کردن موسسات مالی آمریکا اجازه انجام این معاملات را از طریق SkyCom داده است.

تنش میان ایالات متحده و هوآوی از سال 2016 و با جنگ تجاری میان چین و آمریکا تشدید شد. آمریکا به دلیل همکاری نزدیکی که هوآوی با دولت چین دارد، آن را یک خطر برای امنیت ملی خود می‌بینید و به شدت تحت نظر دارد. لری کودلاو، مدیر شورای اقتصادی کاخ سفید در سخنرانی روز گذشته خود با CNBC گفت که ایالات متحده بارها هشدارهای متعددی به هوآوی داده است. او گفت:

ما مدت زمان زیادی است که به آنها در خصوص نقض تحریم‌های ایران هشدار دادیم. ما این تحریم‌ها را علیه ایران وضع کردیم و رفتار آنها برخلاف سیاست‌های ما است، ما چرا نباید این کار را انجام دهیم.

وزارت دادگستری کانادا در مقابل درخواست وثیقه منگ مخالفت کرد، چرا که به نظر می‌رسید او انگیزه‌ای برای فرار از کانادا دارد. وکیل خانم منگ در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: "منگ با ایجاد وقفه در دادگاه پدر خودش را شرمسار نخواهد کرد." ممکن است که در آینده برای دادگاه خود به آمریکا منتقل شود و این فرایندی است که ممکن است هفته‌ها و حتی ماه‌ها طول بکشد. وزارت دادگستری آمریکا تا 60 روز می‌تواند درخواست استرداد کند که پس از آن این باید توسط دادگاه کانادایی تأیید شود.