۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی

در بسیاری از نقاط جهان سینمارو‌ها به فیلم جنگی علاقه فراوانی دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این فیلم ها، شجاعت سربازان و صحنه‌های خوفناک خشونت و مرگ ما را به فکر در مورد مرگبار بودن رفتن به جنگ وا می‌دارند.

در بسیاری از نقاط جهان سینماروها به فیلم جنگی علاقه فراوانی دارند و کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. در این فیلم ها، شجاعت سربازان و صحنه های خوفناک خشونت و مرگ ما را به فکر در مورد مرگبار بودن رفتن به جنگ وا می دارند حتی زمانی که این امر غیرضروری به نظر می رسد. بدون توجه به دیدگاه های شخصی، فیلم های جنگی که از رادار سینماروها دور می مانند نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.

اگر چه هر ساله چند فیلم جنگی شاخص و موفق ساخته شده و بسیاری از سینماروها مجال تماشای آن ها را پیدا می کنند اما برخی دیگر از فیلم های ژانر جنگی نیز هستند که ،علیرغم زیبایی ها و جذابیت هایشان، کمتر مورد توجه قرار گرفته و نادیده گرفته می شوند. با این وجود فهرست کردن فیلم های جنگی دیدنی که هیچ کسی از آن ها صحبت نمی کند کار دشواری است. وقتی از کنار فیلم های معروفی مانند «اینک آخرالزمان»، «نجات سرباز رایان»، «دانکرک» و «ستیغ اره ای» می گذریم نام بردن از دیگر فیلم های جنگی دشوار می شود زیرا فیلم هایی که گفته شد در واقع نماد ژانر فیلم جنگی هستند.

در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با ۱۰ عنوان فیلم جنگی کمتر شناخته شده اما جذاب و دیدنی از کارگردانانی مشهور مانند ژان ژاک آنو، برایان دی پالما و ورنر هرزوگ آشنا کنیم که اگر چه کمتر مورد توجه قرار گرفته اند اما از بهترین فیلم های ژانر جنگی به شمار می آیند. اگر از طرفداران فیلم های جنگی هستید مطمئن باشید که تماشای ۱۰ فیلم زیر شما را راضی خواهد کرد.

۱۰- دشمن پشت دروازه ها (ژان ژاک آنو،۲۰۰۱)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

تنها فیلمسازی مانند ژان ژاک آنو که ساخت فیلم های «جستجو برای آتش» (Quest for Fire) و «نام گل رُز» (The Name of The Rose) را در کارنامه دارد می تواند دوئل افسانه ای بین دو تک تیرانداز در جنگ جهانی دوم را به یک داستان تراژیک عاشقانه در نبرد استالینگراد تبدیل کند. جود لا و ژوزف فاینس در یک جبهه مشترک نبرد قرار دارند اما وقتی که پای راشل ویز به میان می آید به دشمن هم تبدیل می شوند زیرا هر دوی آن ها عاشق او شده اند. اد هریس را نیز به این مثلث اضافه کنید که برای از بین بردن تک تیرانداز افسانه ای روس ها که افسران آلمانی را شکار می کند به میدان استالینگراد آمده است و در نهایت با شاهکاری از تنش و نبردی با واقع نمایی خیره کننده روبرو خواهید شد.

۹- تریاژ (دانیس تانوویچ، ۲۰۰۹)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

پس از کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان برای فیلم «سرزمین هیچ کس» (No Man’s Land) در سال ۲۰۰۲، دانیس تانوویچ توانست در فضای هالیوود نویسندگی و کارگردانی فیلم «تریاژ» (Triage) را بدست آورد که در سال ۲۰۰۹ با تاثیر و سروصدایی بسیار ناچیز منتشر شد. جای تاسف است که این درام جنگی دردناک و تراژیک از آن زمان تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته زیرا کمتر فیلمی مانند آن توانسته استرس پس از حادثه را به زیبایی و درستی به تصویر بکشد. در این فیلم کالین فارل نقش یک عکاس جنگی را بازی می کند که از کردستان عراق به خانه بازگشته اما جنگی که در منطقه کردستان بین کوردها و حکومت صدام درگرفته، بیش از آنچه که مارک (کالین فارل) فکر می کند بر روی او تاثیر گذاشته است.

۸- استاپ- لاس (کیمبرلی پیرس، ۲۰۰۸)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

این موضوع که کیمبرلی پیرس برای ساخت دومین فیلمش پس از اولین تجربه کارگردانی اش یعنی «پسرها گریه نمی کنند» (Boys Don’t Cry) 9 سال صبر کرد سختی کار برای کارگردانان زنی را نشان می دهد که می خواهند در هالیوود برای خود جایی دست و پا کنند. در دومین تجربه کارگردانی خود، پیرس فیلم «استاپ-لاس» (Stop-Loss) را ساخت که بار دیگر استعداد غیرقابل انکار او را به رخ می کشد. این فیلم داستان یک سرگروهبان جوان به نام برندون کینگ (رایان فیلیپ) را روایت می کند که به عنوان یک قهرمان از جنگ به خانه باز می گردد و تلاش دارد با سختی های فراون زندگی عادی خود را از سر بگیرد اما ناگهان بار دیگر برای نبرد در عراق فراخوانده می شود و این موضوع مسیر زندگی او را دوباره تغییر می دهد.

۷- تائه گوک گی: برادری در جنگ (جی گیو کانگ، ۲۰۰۴)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

این فیلم جنگی دردناک سینمای کره که در مورد جنگ دو کره است از آن دسته فیلم هایی است که طرفداران فیلم های جنگی خسته از فیلم های متمرکز بر جنگ های ایالات متحده باید حتماً ببینند. فیلم «تائه گوک گی: برادری در جنگ» (Tae Guk Gi: The Brotherhood of War) داستان دو برادر را روایت می کند، جین تائه بزرگ تر و جین سئوک کوچکتر که برای اعزام به خط مقدم نبرد انتخاب می شوند. جین تائه در تلاش برای زنده نگه داشتن برادر کوچکتر خود در میدان نبرد، دست به کارهای خطرناک و جسورانه ای می زند. اما نه صحنه های اکشن و نبرد بلکه درگیری و تنش بین این دو برادر است که تماشای این فیلم را جذاب می سازد.

۶- شجاعت در زیر آتش (ادوارد زویک، ۱۹۹۶)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت اول]

ادوارد زویک با انتخاب مگ رایان برای ایفای نقش سربازی که در جهت نجات اعضای تیم خود مرگ را در آغوش می کشد، فیلمی در مورد جنگ خلیج فارس ساخت که برای همیشه به یاد آورده می شود. فیلم جنگی «شجاعت در زیر آتش» (Courage Under Fire) داستان مردی به نام نیت سرلینگ را روایت می کند که پس از مرگ شخصیت مگ رایان در میدان نبرد، به بررسی این موضوع می پردازد که آیا وی پس از مرگ لیاقت دریافت مدال شجاعت را دارد یا خیر.

۵- تلفات جنگ (برایان دی پالما، ۱۹۸۹)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

برایان دی پالما هنوز در ذوق استقبال گرم و باورنکردنی از «تسخیر ناپذیران» (The Untouchables) بود که تصمیم گرفت فیلم «تلفات جنگ» (Casualties of War) را بسازد؛ یک فیلم جنگی که به شیوه ای بحث برانگیز اعمال غیرضروری و غیراخلاقی سربازان آمریکایی مانند آدم ربایی، تجاوز و کشتن دختران جوان ویتنامی در بحبوحه نبرد را به تصویر می کشید. در فیلم مذکور، شان پن و مایکل جی فاکس در دو قطب اخلاقی داستان قرار داشتند و شجاعت فیلمساز به عنوان یک استاد کارگردانی نیز با ساده نگذشتن از اعمال هولناک این سربازان باعث حیرت زدگی تماشاگران شد.

۴-سپیده دم رهایی (ورنر هرتسوگ، ۲۰۰۶)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

درحالی که کارهای آخر ورنر هرتسوگ باعث ناامیدی منتقدان و تماشاگران شده بود اما وی در سال ۲۰۰۶ با فیلم «سپیده دم رهایی» (Rescue Dawn)، یک فیلم بسیار دردناک و تراژیک در مورد تلاش برای زنده ماندن در میدان نبرد، نشان داد که هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد. این فیلم در مورد یک خلبان آلمانی-آمریکایی به نام دیتر دنگلر (کریستین بیل) است که هواپیمایش در حین بمباران لائوس در سال ۱۹۶۵ سقوط می کند.

وی توسط ویت کنگ ها دستگیر و شکنجه می شود اما دنگلر با دیگر سربازان آمریکایی که همه تا مرز دیوانگی پیش رفته اند متحد شده و نقشه ای برای فرار طراحی می کنند. بازی خیره کننده و بسیار تاثیرگذار استیو زان بر زیبایی و البته دردناک بودن فیلم افزاید. تغییرات فیزیکی بیل مانند همیشه در این فیلم نیز خیره کننده است و از لحاظ احساس و عواطف نیز در نقش خود به خوبی فرو می رود اما زیبایی اصلی و واقعی فیلم هرتسوگ در به تصویر کشیدن صحنه های جنگل است؛ جنگلی انبوه که دو فراری پس از فرار از زندان در آن گم شده اند.

۳- شهر زندگی و مرگ (چوآن لو، ۲۰۰۹)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

این فیلم سیاه و سفید چینی، نوری است بر یکی از وحشیانه ترین و البته فراموش شده ترین جنایات جنگی تاریخ معاصر: حمله به نانجینگ در سال ۱۹۳۷ که در آن دوران پایتخت پین بوده و نیروهای ژپنی در طول جنگ هند و چین به آن حمله کردند. اگر چه این فیلم اسم چوان لو را به عنوان یک کارگردان بااستعداد بر سر زبان ها انداخت اما فیلم جنگی «شهر زندگی و مرگ» (City of Life and Death) چنان دردناک است که تنها یک بار می توان آن را تماشا کرد.

با زمان ۱۳۲ دقیقه، فیلم جنگی «شهر زندگی و مرگ» بسیار طولانی تر و گاه بی پایان به نظر می رسد اما طراحی فیلم عمداً طوری بوده که این اتفاق رخ دهد و بدین ترتیب تماشاگر در متن هفته ها ترس و وحشتی قرار می گیرد که غیرنظامیان و سربازان تجربه کرده بودند.

۲- لبنان (ساموئل مائوز، ۲۰۰۹)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

تاثیر باورنکردنی اولین تجربه کارگردانی ساموئل مائوز در سال ۲۰۰۹ با نام «لبنان» (Lebanon) زمانی حتی بیشتر نیز می شود که در می یابیم داستان هولناک زنده ماندن و وحشت های ناشی از جنگ که در فیلم به تصویر کشیده می شود توسط خود او در دهه ۱۹۸۰ و در طول دوران جنگ لبنان تجربه شده است. او خود عضوی از خدمه تانک و سربازان پیاده ای بود که در فیلم به نمایش درمی آیند که برای عملیات تجسس در یک شهر ناشناخته فرستاده شده و رفته رفته در می یابند که این عملیات ظاهراً روتین به یک کابوس تبدیل شده است.

کنار گذاشته شدن این فیلم از فهرست فیلم های غیرانگلیسی زبان نامزد دریافت جایزه اسکار در سال ۲۰۱۰ یکی از عجیب ترین تصمیماتی است که اعضای هیئت داوران این جشنواره سینمایی گرفتند.

۱- تصویر گمشده (ریتی پان، ۲۰۱۳)

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

فیلم مستند نامزد دریافت جایزه اسکار «تصویر گمشده» (The Missing Picture) از یک فیلمساز کهنه کار به نام ریتی پان به علت رویکرد تکنیکی متفاوت و غیرمعمول خود باعث غافلگیر شدن منتقدان و محافل دانشگاهی شد، تکنیکی که در آن از انیمیشن مجسمه های گلی، تصاویر آرشیوی و روایت خود کارگردان برای نشان دادن خشونت های هولناک انجام شده توسط رژیم خمرهای سرخ کامبوج در دهه ۱۹۷۰ انجام شده بود استفاده شده است.

۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی که شاید ندیده باشید [قسمت دوم]

در حالی که فیلم های مستند به ندرت در بخش بهترین فیلم خارجی زبان نامزد دریافت جایزه اسکار می شدند اما «تصویر گمشده» به عواقب ماندگار و خشونت ناشی از جنگ به شیوه های بسیار مشمئزکننده و دردناک می پردازد که هیچ فیلمی تا به ین اندازه در به تصویر کشیدن آن ها موفق نبوده است و همین موضوع باعث شد فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار این بخش شود.

منبع :روزیاتو

نوشته ۱۰ فیلم جنگی جذاب و دیدنی اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.