ضرغامی: اولین بار تلگرام با دستور روحانی فیلتر شد
1 min read

ضرغامی: اولین بار تلگرام با دستور روحانی فیلتر شد

عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به مناسب روز دانشجو در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی حضور پیدا کرد. او در خصوص شبکه‌های اجتماعی و وضعیت فیلترینگ آنها و فعالیت مسئولین با وجود مسدود بودن توضیحاتی داد. ضرغامی در رابطه با توئیتر گفت: در مورد توئیتر از من سوال شد و من گفتم صاحب حساب توئیتری هستم، چون توئیتر فقط حالت کلام دارد و بحث‌های فکر در آن مطرح می‌شود و وقتی دیدیم بسیاری از مسئولان در توئیتر هستند احساس وظیفه کردم تا در این فضا حضور پیدا کنم. اما ظاهراً توییتر فیلتر است و باید این مسئله مورد بررسی قرار بگیرد.

او افزود که فضای مجازی در ایران ناقص الخلقه متولد شده است، ما در حوزه پیام‌رسان‌ها عقب ماندگی داریم، تلگرام هم از داخل پشتیبانی ویژه ای پیدا کرد و نزدیک سه سال دوپینگ فنی و سیاسی شد و به عنوان یک پیام‌رسان متمرکز معرفی شد و آرام آرام هم توانست ممبرهایش را افزایش دهد. زمانی که به دومیلیون عضو رسید من گفتم باید پیام رسان های داخلی را تقویت کنیم ولی توجهی نشد.

ضرغامی درخصوص اینکه چه کسی اولین بار دستور فیلترینگ تلگرام را صادر کرد، انگشت خود را به سمت رئیس جمهور برد و گفت:

فیلتر اول تلگرام با دستور رئیس جمهور انجام شد، البته من می‌بینیم برخی در این رابطه شایعاتی درست می‌کنند که اصلا اینگونه نیست. وقتی در اغتشاشات دی ماه دیدیم هماهنگی‌ها در تلگرام انجام می‌شود در شورای عالی فضای مجازی بحث شد و با دستور آقای رئیس جمهور تلگرام فیلتر شد.

طبق گزارشی که خبرگزاری تابناک منتشر کرده است، عضو شورای عالی فضای مجازی در ادامه اظهاراتش گفت:

ما در بحث موشکی و دفاعی مشکلی نداریم ولی آیا نمی توان در بحث پیام‌رسان‌های داخلی هم همینگونه عمل کرد؟ اگر پیام‌رسان‌های داخلی تقویت شوند و قدرت بگیرند مشکلی نیست که پیام‌رسان‌های خارجی هم بیایند ولی مشکل این است کاری کنید پیام‌رسان‌های داخلی نتوانند سرپا بایستند

. او معتقد است که پیام‌رسان‌ها داشتند خوب جلو می رفتند ولی در اوجی که باید به اینها کمک می‌شد، این کار انجام نشد. وقتی تلگرام طلایی و پوسته‌های دیگر تلگرام آمد یک دفعه با این طرح نادرست استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی سیر نزولی پیدا کرد. به عقیده او رئیس جمهور عزم جدی برای حل این مسأله را ندارد.