پردازنده هیبریدی اینتل با معماری x86 و مصرف تنها 7 وات
1 min read

پردازنده هیبریدی اینتل با معماری x86 و مصرف تنها 7 وات

در روزهای اخیر، به طور شفاف و کامل به پردازنده ها، کارت گرافیک و دستاوردهای آتی اینتل پرداختیم؛ این شرکت برنامه ها و سیاست گذاری های جدیدی را پیش رو دارد. شاید آخرین خبر باقی مانده، تولید یک پردازنده "هیبریدی" از سوی این کمپانی باشد.

اینتل موفق به تولید پردازنده های x86 با فناوری Foveros و البته هیبریدی یا همان ترکیبی شده است. ماهیت بخشی از این پردازنده، الگوی خود را از معماری ARM برداشت کرده است. این پردازنده شامل یک هسته بزرگ Sunny Cove بوده و سپس 4 هسته کوچکتر Atom نیز در آن مورد استفاده قرار می گیرند. اما نکته جالب توجه، استفاده از طراحی x86 است؛ این در حالی است که معماری ARM به خودی خود چند سالی است که به وسیله یک کامپایلر سخت افزاری، می تواند دستورات x86 را به سادگی اجرا نماید.

این تراشه که با استفاده از فناوری Intel Foveros تولید شده است، دارای لیتوگرافی 10 نانومتری است که از نظر فنی بر روی یک سیلیکون 22FFL قرار می گیرد. جالب است بدانید که این تراشه (SOC) با ابعاد 12 در 12 میلی متر و ضخامت تنها 1 میلی متر، در حالت آماده به کار تنها 2 میلی وات نیرو را نیاز خواهد داشت. در صورتی که تمامی هسته های آن در حالت فعال قرار گیرند، توان مورد نیاز آن باز هم تنها 7 وات خواهد بود. این تراشه پیشرفته برای سیستم های کم مصرف، کوچک و خاص مورد استفاده قرار خواهد گرفت که انقلابی در تراشه های کوچک پردازشی خواهد بود.