آخرین کارت گرافیک رقیب GeForce 3 ها که هیچگاه تولید نشد!
1 min read

آخرین کارت گرافیک رقیب GeForce 3 ها که هیچگاه تولید نشد!

اگر از قدیمی های دنیای سخت افزار باشید، به طور حتم شرکت 3DFX را به خاطر دارید؛ حتی اگر از دانشجویان رشته های مبتنی بر کامپیوتر و خصوصا سخت افزار بوده باشید نیز می دانید که نام 3DFX در کتاب های درسی به عنوان یکی از سازندگان کارت گرافیک در کنار ATI که همان AMD فعلی است، و NVIDIA، به عنوان تولید کننده کارت گرافیک و تراشه های گرافیکی آمده است.

اما پس از آنکه این کمپانی در سال 2002 با اعلام ورشکستگی از دنیای تولید کارت گرافیک خداحافظی کرد، انویدیا بخشی از تکنولوژی آن را خریدارای کرده و جالب است بدانید که 3DFX هم یک کمپانی آمریکایی بود. آخرین کارت گرافیک و یا همان GPU این شرکت Rampage نام داشت که قرار بود برای رقابت با کارت گرافیک های NVIDIA GeForce3 راهی بازار گردد.

اما این کارت گرافیک ها هیچگاه راهی بازار نشده و کارت گرافیک های NVIDIA GeForce3 بدون رقیبی با نام Rampage راهی بازار شدند…حال به تازگی تصاویری در وب سایت های کامپیوتری منتشر شده است که آخرین کارت گرافیک 3DFX با نام Rampage را نشان می دهد؛ کارت گرافیکی که عملا هیچگاه به مرز تولید نرسیده اما در سال 2001 طراحی شده و قرار بر این بود که کمی بعد راهی بازار گردد.

این کارت گرافیک را در حال اجرای بازی Max Payne، Unreal Tournament و برنامه 3D Mark 2001 می بینید که توسط کاربری خوش ذوق و علاقمند انجام گرفته است. خب این هم یک نوستالژی تلخ بود!