آیا اپل به دلیل اطلاعات غلط در تبلیغاتش جریمه خواهد شد؟

وقتی که پای اپل در میان باشد، موضوعات ساده‌ای که به عنوان یک رویداد معمولی قلمداد می‌شود، بسیار شدت خواهد گرفت. با این حال، بازاریابی نقش بسیار کلیدی در دنیای امروزی برای فروشندگان ایفا می‌کند و حداقل انتظاری که از شرکت‌ها می‌توان داشت اینست که مشخصات محصولات خود را آنطور که هستند، نمایش دهند.

دادخواستی در روز جمعه در منطقه‌ای در شمال کالیفرنیا توسط چند شاکی پر شده است که اپل را به انتشار اطلاعات غلط در خصوص گوشی‌های آیفون X، آیفون XS و آیفون XS Max در تبلیغاتش متهم کرده‌اند. موضوع شکایت آنها تبلیغات در خصوص مشخصات ناچ صفحه‌نمایش رتینای این گوشی است و این شاکی امیدوارند که شکایت خود را به سرانجام برسانند. برخی از مواردی که این شاکیان نسبت به آنها اعتراض داشتند ، عبارتند از:

  • شعار تبلیغاتی اپل "It's all screen" (اشاره به نمایشگر تمام‌صفحه) است که این از نظر فنی غلط است، چرا که به وضوع حاشیه‌هایی در اطراف صفحه‌نمایش به همراه ناچ وجود دارد.
  • بسیاری از تصاویری که اپل توسط آنها محصولات خود را تبلیغ می‌کند، به گونه‌ای طراحی شدند که ناچ را مخفی کنند.
  • رزولوشن iPhone X در تبلیغات 2436×1125 پیکسل است که این از نظر فنی درست نیست، چرا که ناچ و گوشه‌های گرد آن در حدود 120 پیکسل عمودی را از روزلوشنی که در تبلیغات ارائه شد، کم می‌کنند.
  • وسیع‌ترین صفحه‌نمایش مستطیلی شکلی که توسط برنامه‌ها در آیفون 10 قابل استفاده است، در حدود 2195×1125 پیکسل است و این 10 درصد از رزولوشن 2436×1125 تبلیغات کمتر است.
  • اندازه صفحه‌نمایش در تبلیغات به غلط 5.8 اینچ عنوان شده و اندازه واقعی 5.6875 اینچ است.
  • صفحه‌نمایش آیفون 10 به اشتباه در تبلیغات رزولوشن بالاتری در مقایسه با آیفون 8 پلاس دارد که این در سطح زیرپیکسلی صحیح نیست، چرا که پیکسل‌های OLED پیکسل‌های "اشتباهی" هستند و تنها دو زیرپیکسل دارند، در مقابل صفحه‌نمایش LCD آیفون 8 پلاس دارای 3 زیرپیکسل می‌باشد. این یعنی آیفون 10 میزان 5,481,000 زیرپیکسل دارد و آیفون 8 پلاس 6,220,800 زیرپیکسل. این قبل از آن است که رزولوشن اشتباه صفحه‌نمایش آیفون 10 را در نظر بگیریم.

 آیفون XS و آیفون XS Max

 آیفون Xباوجود آنکه شاید خواندن تمام این موارد در کنار هم مسخره به نظر آید، اما نکته مهمی در این موارد موجود دارد که آن گمراه کننده بودن تبلیغات این گوشی‌هاست. البته این موضوع را می‌توان اینگونه توجیه کرد که اپل تنها از رندرهای تبلیغاتی و تصاویر پس‌زمینه جذاب برای بازاریابی گوشی‌های خود استفاده کرده است. کاری که دیگر شرکت‌های سازنده گوشی به روش‌های مختلف مانند استفاده از نمونه تصاویر گرفته شده با دوربین‌های DSLR به عنوان نمونه تصویر دوربین گوشی خود، انجام می‎دهند.