ترامپ: اپل با انتقال کار به امریکا، از تعرفه‌های گمرکی معاف میشود
1 min read

ترامپ: اپل با انتقال کار به امریکا، از تعرفه‌های گمرکی معاف میشود

روز گذشته در مورد تعرفه های گمرکی جدید پیشنهادی دولت ترامپ خواندیم که این تعرفه ها مربوط به واردات کالا از کشور چین هستند و شامل کالاهای از جمله تعدادی از محصولات اپل نیز میشوند. اپل که از تعرفه های جدید شاکی است، میگوید این اتفاق باعث افزایش قیمت محصولات اپل و کاهش قدرت این کمپانی در عرصه رقابت میشود. در این طرح 200 میلیارد دلار کالا که از چین وارد ایالات متحده میشوند تحت تاثیر قرار میگیرند. اپل به دنبال این است که کالاهایی که شامل حال محصولات این شرکت میشود را از این طرح معاف کند اما به نظر میرسد دونالد ترامپ نظر مثبتی به این درخواست ندارد اما در عوض در جدیدترین توییت خود، راهکاری به اپل ارائه داده است.

رئیس جمهور امریکا روز گذشته پستی را در صفحه توییتر خود منتشر کرده است که در آن آمده است اگر اپل به دنبال راهی برای معاف از پرداخت مالیات و تعرفه های گمرکی است، راه حلی ساده برای این کار وجود دارد و آن هم تولید محصولات این شرکت در خاک امریکا است. اگر اپل چنین کاری کند، هیچ مالیات و تعرفه ای شامل حال این شرکت نخواهد شد. بنابراین خواسته ترامپ، انتقال و ایجاد شغل در امریکا توسط اپل است. تیم کوک، مدیرعامل تاکنون چندین بار با رئیس جمهور آمریکا نشست داشته است و در جولای سال قبل ترامپ وعده داد که اپل سه کارخانه در ایالات متحده احداث میکند. خواسته ترامپ این بود که یکی از این سه کارخانه، حتی اگر شده 1 فوت بزرگتر از بزرگترین کارخانه اپل در چین باشد و بزرگترین کارخانه تولیدی اپل در کشور خانگی قرار داشته باشد. هر چند اپل هنوز ساخت هیچ کارخانه جدیدی را در امریکا اعلام نکرده است.

در حالی که محصولات اپل در امریکا طراحی میشوند، اکثر آنها در چین تولید و سپس وارد بازار امریکا میشوند. هزینه تولید در چین نسبت به ایالات متحده بسیار کمتر است و طبیعتا اگر اپل بخواهد محصولات خود را در امریکا بسازد، باید آنها را با قیمت بالاتری وارد بازار جهانی کند که این میتواند به رقبای این شرکت برتری دهد و رقابت برای کوپرتینویی ها سخت شود. تنش های دو کشور به طور مشخصی باعث آشفتگی بازار آنها و آسیب رسیدن به کارخانجات هر دو کشور میشود. باید دید در آخر سرانجام این مسئله چه خواهد شد. آیا ترامپ از خواسته خود کوتاه میآید و اپل را از مالیات واردات معاف میکند یا کمپانی ناچار به انجام خواسته رئیس جمهور این کشور میشود؟ نظر شما در این خصوص چیست؟