بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm
1 min read

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

درست است که پردازنده های جدید فناوری ساخت بهتری دارند و با عرضه فناوری ساخت پیشرفته تر دمای تولیدی پردازنده ها به میزان چشم گیری کاهش یافته است اما با این وجود شرکت های سازنده پردازنده برای دست یابی به کارایی بهتر و ارائه محصولات قوی تر نیاز دارند تعداد هسته ها و همچنین فرکانس آن را افزایش دهند و این بدان معنا است که حتی با وجود فناوری های جدید برای دست یابی به کارایی بهتر نیاز است از خنک کننده های بهتری استفاده کرد تا دمای پردازنده را کاهش داد تا بتوان در پردازش های پیچیده کارایی بهتری از پردازنده و سیستم بدست اورد. با توجه به این موضوع در کنار تولید پردازنده های پیشرفته شرکت های سازنده محصولات سخت افزاری سالیان سال است که در زمینه تولید کولر و خنک کننده برای پردازنده و کارت های گرافیکی فعالیت دارند و مدل های مختلفی را به بازار ارائه کرده اند. یکی از شرکت هایی که در این زمینه سالیان سال فعالیت دارد و محصولات خوبی را هم تاکنون وارد بازار کرده است شرکت Deep Cool است. Deep Cool مانند دیگر شرکت های بزرگ فعال در این زمینه محصولات گیمینگ خود را در تحت عنوان دیگری به بازار ارائه می دهد. Gamer Storm نام برندی است که محصولات گیمینگ این شرکت را تولید می کند. یکی از محصولات این برند که در بین کاربران محبوبیت خوبی دارد کولر Castle 240RGB است که قصد داریم در ادامه به بررسی آن بپردازیم.

محتویات بسته بندی

Castle 240RGB بسته بندی خوبی دارد و وقتی برای اولین دفعه آن را باز می کنید همه چیز به خوبی در جعبه قرار داده شده است و این بدان معنا است که مشکلی در زمینه دسترسی به قطعات کولر برای نصب و حتی گذاشتن دوباره آن در داخل جعبه نخواهید داشت.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

در بسته بندی کولر دو فن دوازده سانتی متری RGB از نوع Hydro Bearing وجود دارد. در کنار این دو فن یک بسته سفید دیگر قرار داده شده است که روی آن عبارت Castle 240/280 دیده می شود.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

در این بسته امکاناتی مانند کابل ها، کانکتور اتصال فن ها و نگه دارنده و پیچ های مخصوص خنک کننده برای سوکت های مختلف دیده می شود.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

علاوه بر این در داخل بسته بندی رادیاتور و پمپ مخصوص که به وسیله دو لوله بهم متصل شده اند دیده می شود. البته این بخش علاوه بر پمپ دارای یک بخش خنک کننده مسی است که وظیفه خنک کردن پردازنده را هم بر عهده دارد.

طراحی و مشخصات فنی

Castle 240RGB یک خنک کننده مخصوص پردازنده است که قابلیت پشتیبانی از تمامی سوکت های موجود اینتل و ای ام دی را دارد و این بدان معنا است که با وجود این خنک کننده هیچ محدودیتی برای پردازنده های قدیمی و جدید ندارید و با خیال راحت می توانید از آن استفاده کنید.رادیاتور این خنک کننده دارای ابعادی برابر با 27×120×274 میلی متر دارد که این طول امکان نصب دو فن دوازده سانتی متری که در داخل جعبه قرار داده شده است را به شما می دهد. ارتفاع این رادیاتور 7.1 سانتی متر که این موضوع باعث می شود مشکلی در زمینه نصب آن در بالای کیس نداشته باشید. البته باید به این میزان ضخامت فن را هم اضافه کرد که با این وجود بازهم ضخامت کلی در اندازه ای است که مشکلی در این زمینه پیش نمی اید. بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

رادیاتور با استفاده از دو لوله به پمپ متصل شده است. این لوله ها دارای پوشش است که باعث می شود هم جلوه بهتری پیدا کند و همچنین مقاومت لوله ها را بیشتر کند. رادیاتور خنک کننده دارای پوشش رنگی مشکی رنگی است و در دو طرف آن هشت فضا برای بستن پیچ های فن ها دیده می شود. براساس اطلاعات این رادیاتور از طراحی بهینه شده کانال های E-Shaped بهره می برد که این موضوع باعث افزایش کارایی آن در هدایت گرمایی می شود.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

در کنار یکی از لوله ها یک درپوش قرار داده شده است که روی آن نوشته شده است که در صورت برداشتن برچسب محصول شامل Warranty نیست و اگر موردی پیش بیاد بخش مشکل سرویس خدمات نخواهد بود. پس در صورتی که این کولر را خریداری کردید به یاد داشته باشید که این برچسب را نکنید. کیفیت اتصالات در کولر خوب است و می توان به خوبی دید که این محصول از نظر کیفی با محصولات نسل های گذشته این شرکت تفاوت دارد. اتصالات در نزدیک موتور و بخش خنک کننده از نوع فلزی و قابل حرکت است که می توان براساس نیاز آن را تغییر جهت داد.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

مقاومت اتصالات خوب است و مورد یا مشکلی در این زمینه دیده نمی شود. بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

بخش اصلی خنک کننده Castle 240RGB را موتور و بلاک خنک کننده مسی تشکیل می دهد. این بخش شامل یک پوشش فلزی نقره ای است که مقاومت خوبی در مقابل خراش دارد.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

در داخل این بخش به ترتیب از بالا به پایین یک موتور قوی برای ایجاد جریان مایع قوی تر و با فشارتر، محور سرامیکی با کارایی و طول عمر بالا بیشتر، پروانه با طراحی پشت بسته برای ایجاد فشار بیشتر مایع و در نهایت بلاکی که از مس خالص ساخته شده است که روی پردازنده قرار می گیرد و باعث می شود گرمای پردازنده با سرعت به مایع خنک کننده منتقل شود.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

این بلاک مسی با تعداد زیادی پیچ ثابت شده است و درست در بخش داخلی یک لایه ضخیم از مس وجود دارد که نقش بسزایی در انتقال حرارتی ایفا می کند. همان طور که گفته شده این خنک کننده از طیف وسیعی از پردازنده های اینتل و ای ام دی پشتیبانی می کند. برای همین با استفاده از ابزارهای قرار داده شده و با وجود سایز مناسب بلاک مسی خنک کننده براحتی می توان از آن برای پردازنده هایی با سوکت TR4 استفاده کرد.

بررسی کولر پردازنده Castle 240RGB برند GameStorm

اما این تمام ماجرا نیست چون درست در بخش بالایی موتور و بلاک مسی یک صفحه اینه ای قرار دارد که در وسط آن لوگوی GamerStorm دیده می شود و در اطراف نورپردازی RGB انجام می شود.

یعنی وقتی خنک کننده به مادربرد متصل است به طیف وسیعی از رنگ ها که در 5 افکت مختلف نمایش داده می شوید دسترسی دارید. در کل شما می توانید از راه های مختلف نورپردازی RGB را مدیریت کنید یکی از راه ها اتصال خنک کننده و فن ها به مادربرد است که قابلیت کنترل نورپردازی RGB را دارد و از طریق نرم افزار آن را مدیریت کنید. راه دیگر اتصال به کنترلر دستی است که با استفاده از آن می توان سرعت نورپردازی و حالت های آن را تغییر داد.

نصب، تست و نتایج آن

از آنجایی که در این خنک کننده امکانات کافی برای نصب روی سوکت های مختلف وجود دارد، پس برای همین مشکلی در این زمینه نخواهید داشت و فقط کافی است از ابزار مورد نیاز موجود برای آن سوکت استفاده کنید. در زمان نصب خنک کننده مشکل خاصی نبود و براحتی توانستیم آن را روی سیستم خودمان نصب کنیم. زمان نصب خنک کننده طولانی نیست و می توان در این زمینه امتیاز خوبی به این خنک کننده داد. با استفاده از پیچ ها تعبیه شده می توانید دو فن RGB را روی رادیاتور نصب می کنید و رادیاتور را روی سقف کیس هایی که برای قابلیت پشتیبانی از کولرهای آبی را دارند نصب کنید. ما این کولر را روی سیستمی با مشخصات زیر نصب کردیم.

پردازنده: Core i7 8700K

مادربرد: Asus Maximus X Formula

حافظه: GSKILL 2*8GB DDR4-3200

کارت گرافیک: GTX 1080

کیس: EARLKASE RGB

همانطور که در بالا بدان اشاره شد نصب خنک کننده چندان وقت گیر نبود و براحتی خنک کننده روی کیس نصب شد. در نصب بلوک خنک کننده روی پردازنده از خمیر سیلیکونی که همراه خنک کننده بود استفاده کردیم تا ببینم کارایی این خمیر در کاربردهای مختلف چگونه است. البته اگر شما دوست داشته باشید می توانید از خمیرهای سیلکیون دیگری استفاده کنید. بعد از نصب خنک کننده سیستم دمای پردازنده را در حالت های مختلف فرکانس در حالت Idle و پردازش تست کردیم که نتیجه آن را در جدول ذیل می بینید.

اشاره: دما به سانتیگراد درج شده است.

حالت ایده ال

حالت پردازشی

فرکانس استاندارد

5.2

52.5

فرکانس 4.5 گیگاهرتز

7.6

63.5

فرکانس 4.8 گیگاهرتز

8.5

74.02

برای اندازه گیری نویز فن ها دستگاه مخصوصی نداشتیم و برای همین چون نتیجه با استفاده از دستگاه های اندازه گیری معمولی زیاد منطقی نبود بیشتر به توانایی شنوایی خودمان اکتفا کردیم! در زمان تست و کار کردن سیستم در روز و شب میزان نویز را چک کردیم. در کل میزان نویز کولر به علت فن های کمی بالاتر از حد استاندارد است اما این بدان معنی نیست که باعث ازار بشود. با این وجود به نظر ما کمی نویز فن ها بالا بود (سخت گیری کردیم) و می توانست کمتر از این باشد. در مقایسه ای که ما با محصولات دیگر انجام دادیم می توان به این محصول امتیاز مناسبی داد و با در نظر گرفتن همه موارد، کولر آبی Castle 240RGB محصولی منطقی برای کاربردهای شما و لذت بردن از یک کولر RGB با کارایی مناسب است.

{REVIEW} label=امتیاز; decimal=1; max=10; راندمان=8.9; امکانات=9; طراحی=9.1; ارزش=8.8; {/REVIEW}