فیسبوک غیرقابل حذف –کاربران سامسونگی که نمی‌دانند نمی‌توانند از شر این برنامه خلاص شوند
1 min read

فیسبوک غیرقابل حذف –کاربران سامسونگی که نمی‌دانند نمی‌توانند از شر این برنامه خلاص شوند

این خبر جدیدی نیست؛ بسیاری از دستگاه‌های سامسونگ برنامه فیسبوک را بر روی خود به صورت پیش‌فرض نصب دارند و شما نمی‌توانید آنها را حذف کنید، تنها امکان غیرفعال کردن (Disable) آن وحود دارد. اخیراً خبرهایی منتشر شده است که بسیاری از برنامه‌های اندرویدی حتی زمانیکه عضو فیسبوک هم نباشید، اطلاعات شخصی شما را محرمانه به این برنامه ارسال می‌کنند، این موضوع با در نظر گرفتن نصب برنامه فیسبوک به صورت پیش‌فرض بر روی گوشی نگران کننده است به خصوص زمانیکه شما هیچ اختیاری در حذف آن ندارید.

Nick Winke، عکاس معروف اخیراً در مصاحبه با بلومبرگ نگرانی خود در این رابطه را بروز داده است. وینکه در سال 2018 گوشی گلکسی S8 سامسونگ را خریداری کرد. این گوشی برنامه فیسبوک را از پیش نصب شده داشت و مانند بسیاری از کاربران او به این موضوع توجهی نکرده بود. او برای مدتی از این برنامه استفاده کرد تا با دوستان خود در ارتباط باشد، اما پس از آن تصمیم گرفت تا این شبکه اجتماعی را ترک کند و برنامه را از گوشی خود حذف کند. مشکل اینجا بود که او نمی‌توانست برنامه را حذف کند و تنها آن را غیرفعال کرد. طبیعتاً برای او جای سوال بود که غیرفعال کردن (Disable) به چه معنا است و آیا این باعث می‌شود همه جنبه‌های برنامه از کار بیفتد یا خیر و اگر چنین است، پس چرا امکان حذف برنامه وجود ندارد؟ وینکه به بلومبرگ گفته:

این فقط به من این حس رو میداد که اگر من می‌خواستم به طور کامل از شر فیسبوک خلاص شم، هنوز هم این برنامه رو گوشی من بود. این برام سوالای زیادتری رو مطرح می‌کرد. هنوز می‌تونن اطلاعات منو ردیابی کنن؟ جاهایی که میرم و کارهایی که می‌کنم رو؟ ما مصرف کننده باید بگوییم که بر روی محصول خود چه چیزی می‌خواهیم و چه چیزی نه!

البته این موضوع جدیدی حداقل برای کاربران سامسونگ نیست. برنامه فیسبوک در بیشتر گوشی‌های این شرکت به صورت پیش‌فرض نصب است. این موضوع باعث شده تا کاربران به دنبال دلیل اصلی سامسونگ برای این کار به غیر از "نجات شما از مشکلی برای دانلود این برنامه" باشند. به گفته سخنگوی فیسبوک در این شرایط disable کردن برنامه مانند حذف آن عمل می‌کند و برنامه دیگر اطلاعات شما را جمع‌آوری نمی‌کند و آنها را به فیسبوک نمی‌فرستد. این شرکت همچنین ادعا می‌کند غیرقابل حذف بودن برنامه فیسبوک به قردادهایی که آنها با چند سازنده گوشی هوشمند، توزیع کننده سیستم عامل و اپراتورها منعقد کرده‌اند ربط دارد. این که این موضوع چه مفهومی دارد، مشخص نیست، اما فیسبوک گفته که این به معنی "بهترین" تجربه کاربری پس از بیرون آوردن گوشی از جعبه است.

فیسبوک به طور دقیق مشخص نکرده است که با چه شرکت‌هایی قرارداد دارد و این معاملات تا چه زمانی ادامه خواهند داشت. اما این کمپانی سال گذشته چندین بار عامل اصلی رسوایی‎‌های بزرگی در زمینه امنیتی و اطلاعات شخصی کاربران بوده است. با این حال باز هم با تمام قوا به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به نظر می‌رسد که قصد ندارد تغییری در رویه خود ایجاد کند.