چند درصد از ایرانی‌ها کاربر اینترنت هستند؟

این روزهای به سختی می‌توانیم افرادی را در خانواده‌های پیدا کنیم که کاربر اینترنت نباشند و گوشی‌های هوشمند به بخشی اصلی از زندگی آنها تبدیل نشده باشد. این مساله دیگر جنسیت و سن نمی‌شناسد و حتی پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها هم به عشق دیدن فرزندان و نوه‌ها و در ارتباط ماندن با دوستان و همکاران سابق خود سعی کرده‌اند زندگیشان را به سبک جدید عادت دهند. اما چند درصد از ایرانی‌ها کاربر اینترنت هستند؟

نظام پایش شاخص‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران که مربوط به سازمان فناوری اطلاعات ایران است، آخرین آمار برخورداری خانواده‌های ایرانی و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور را اعلام کرده است. این اطلاعات براساس طرح آمارگیری دسترسی خانواده‌های ایرانی به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه‌های شهری و روستایی که زمستان سال گذشته توسط مرکز آمار و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شد، بدست آمده است.

آمار مورد نظر نشان می‌دهد که 60 درصد از ایرانی‌های بالای 6 سال به اینترنت دسترسی دارند و به نوعی کاربر اینترنت محسوب می‌شوند. کاربر اینترنت به کسی گفته می‌شود که در 3 ماه پیش از آمارگیری از اینترنت استفاده کرده است. براساس این معیار 46 میلیون و 315 هزار و 545 نفر در کشور از اینترنت استفاده کرده‌اند. آمار نشان می‌دهد که 72.8 درصد از خانواده‌های ایرانی به اینترنت دسترسی دارند و به عبارت دیگر تعداد خانواری که از اینترنت استفاده می‌کنند 17 میلیون و 963 هزار است.

جالب است بدانید که طبق آمارهای ارائه شده تا پایان سال 95، چیزی در حدود 53.23 درصد از مردم داخل کشور کاربر اینترنت بودند و این رشد 10 درصدی کاربران را در طول یک سال نشان می‌دهد. تا پایان سال 95 میزان دسترسی خانواده‌ها به اینترنت 62.21 درصد بود و 61.39 درصد از آنها از ابزارهایی مانند کامپیوتر استفاده می‌کردند. دسترسی خانوار ایرانی نیز در یک سال گذشته رشد 10 درصدی را نشان می‌دهد. طبق اعلام خبرگزاری مهر طرح آمارگیری دسترسی خانوار ایران به ابزارهای فناوری اطلاعات و ارتباطات بر مبنای 19 نشانگر و شاخص توصیه شده از سوی اتحادیه جهانی مخابرات (ITU) به اجرا در می‌آید.