واکنش تند NVIDIA به کارت گرافیک AMD Radeon VII و مقایسه آن!
1 min read

واکنش تند NVIDIA به کارت گرافیک AMD Radeon VII و مقایسه آن!

کنفرانس AMD به تازگی با معرفی Radeon VII برگزار شده و چند دستاورد جدید دیگر نیز توسط این کمپانی معرفی شده است در مطالب بعدی بدانها خواهیم پرداخت. اما تا پیش از آن به سراغ واکنش مدیر عامل NVIDIA به کارت گرافیک Radeon VII خواهیم رفت که به تازگی بسیار خبر ساز شده است.

خانم "لیزا سو" مدیر عامل AMD، در حین معرفی کارت گرافیک Radeon VII به مقایسه آن با RTX 2080 از تیم رقیب پرداخته و قیمت گذاری در کنار عملکردی نسبتا مشابه را به نمایش گذاشت. در چنین مواردی اصولا NVIDIA واکنش خاصی نشان نداده و این بنچمارکها بدون پاسخ می ماند، اما اینبار مدیر عامل NVIDIA، آقای Jensen Huang، به پرسش هایی در زمینه این کارت گرافیک واکنش جدی نشان داده است.

ایشان تلویحا به این مسئله پرداخته است که کارت گرافیک Radeon VII توان رقابت با NVIDIA RTX 2000 را نخواهد داشت، دلایل این استدلال را در ادامه متوجه خواهید شد. به گفته مدیر عامل شرکت NVIDIA، کارت گرافیک Radeon VII فاقد هیچ دستاورد جدیدی بوده و عملکرد آن به هیچ وجه مناسب نیست. این کارت گرافیک فاقد حتی یک ویژگی از فناوری های هوش مصنوعی (AI) بوده و حتی امکان اجرای بازی های Real Time Ray Tracking را نیز دارا نیست.

کارت گرافیک Radeon VII از نظر ایشان محصولی فاقد ارزش خرید بوده و گفت: این کارت گرافیک 7 نانومتری دارای حافظه HBM2 است که به سختی می تواند با محصولی نظیر RTX 2080 رقابت کرده و در صورتی که ما DLSS را فعال کنیم، آن را خورد خواهیم کرد! مدیر عامل انویدیا در ادامه به سراغ فناوری FreeSync رفت؛ این شرکت در کنفرانس خود که در روزهای اخیر برگزار شده بود، اعلام کرد که پس از تست 400 مانیتور، 12 مانیتور دارای فناوری FreeSync را برای پشتیبانی از G-Sync مناسب می داند که اسامی آنها نیز اعلام شد.

داستان از آنجایی آغاز شد که انویدیا به دنبال پوشش بهتر از تکنیک های Adaptive Sync، به سراغ مانیتورهای داری فناوری FreeSync رفت؛ چراکه این مانیتورها از نظر تعدد مدل به نسبت مدل های G-Sync برتری داشته و همچنین ارزان تر هستند. اما این شرکت پس از تست تعداد بسیار زیادی از این مدلها، تنها 12 مدل را برای این منظور مناسب دانست. حال آقای Jensen Huang سکوت خود در این زمینه را شکسته و ادعا می کند که بسیاری از مدل های FreeSync به واقع نوعی فریب بوده و قادر به پشتیبانی ماژولار و واقعی از فناوری FreeSync نیستند که AMD هم از این مسئله آگاه است.

به هر حال مانور اصلی Jensen Huang بر روی قابلیت های ویژه و هوش مصنوعی و کتابخانه های RTX بوده و کارت گرافیک Radeon VII را به هیچ وجه مناسب برای رقابت با محصولات RTX 20 نمی داند. از سوی دیگر، سیاست AMD هم تمرکز بر روی نرخ فریم بوده و هیچ تکنیک جدیدی را در این مدل 699 دلاری تزریق نکرده است. از سوی دیگر AMD نیز در حین معرفی Radeon VII و مقایسه آن با کارت گرافیک های RTX، هیچ اشاره ای به ویژگی هایی نظیر Real Time Ray Tracking نکرده است. حال باید منتظر ورود بنچمارکهای این محصول در روزهای آتی بمانیم…