کنفرانس AMD: پردازنده های قدرتمند Ryzen 3000
1 min read

کنفرانس AMD: پردازنده های قدرتمند Ryzen 3000

شرکت AMD در کنفرانس خود که در حاشیه CES 2019 برگزار شد، پس از معرفی کارت گرافیک جنجالی Radeon VII، به سراغ بخش CPUهای خود از ریزمعماری ZEN رفت. معماری ZEN 2 پس از ZEN و ZEN+، سومین تلاش این شرکت بر روی این معماری است که به گفته خانم "لیزا سو" با لیتوگرافی 7 نانومتری راهی بازار خواهد شد. یکی از پرچمداران 8 هسته ای AMD Ryzen 3000 در پایگاه داده CineBench و با شرکت در این بنچمارک، با اختلاف نه چندان زیاد موفق به شکست رقیب خود با نام Intel Core i9-9900K شده است.

خانم لیزا سو یکی از CPUهای AMD Ryzen 3000 را در حالی به حضار نشان داد که سطح IHS آن جدا شده و بخش اصلی سیلیکون قابل رویت بود؛ این CPU از 2 تراشه مجزا تشکیل شده است که بر روی یک سیلیکون نصب شده اند. این شرکت از تکنیک Multi-Chip Module یا همان MCM در تولید CPUهای AMD Ryzen 3000 استفاده کرده است؛ تکنیکی که مشابه آن را در CPUهای کلاس سرور EPYC نیز مورد استفاده قرار داده و البته همچنان هم از آن برای این منظور استفاده خواهد کرد.

این سیلیکون دارای 2 عدد چیپ کوچک بود که به گفته AMD، دقیقا در همان ابعادی تولید شده است که برای CPUهای EPYC نیز مورد استفاده قرار می گیرد. بخش اصلی die به خودی خود بر روی یک بستر دیگر راه اندازی می شود که این بستر 14 نانومتری، مانند یک PCH یا چیپست، باس های ورودی/خروجی، درگاه های PCI-E و … را هدایت و مدیریت می کند. و اما در پردازنده "نسل سومی" که AMD در این کنفرانس به نمایش گذاشت، 2 تراشه 7 نانومتری قرار گرفته اند که یکی به منظور کاربرد اصلی CPU با 8 هسته و دیگری نیز به عنوان PCH در نظر گرفته شده اند.

((این سیلیکون هنوز جای یک تراشه 8 هسته ای دیگر را دارد!))

یکی دیگر از ویژگی های پردازنده های AMD Ryzen 3000 پشتیبانی از درگاه PCI-E 4.0 است و این برای اولین بار است که به طور رسمی تائید می شود که یک پلتفرم پردازشی از این درگاه پشتیبانی می کند. PCIe 4.0 x16 توسط چیپست احتمالی X570 هم پشتیبانی خواهد شد که به عنوان پرچمدار جدید پلتفرم نسل سومی سوکت AM4 معرفی می گردد. با وجود PCIe 4.0 x16 پهنای باند کارت گرافیک ها افزایش یافته و برخی از ICهای اضافی بر روی مادربردها و حتی برخی Bridge ها نیز حذف خواهند شد.

به گفته ی AMD، پرفورمنس پردازنده های AMD Ryzen 3000 به نسبت نسل پیشین خود تا 15 درصد افزایش خواهد یافت؛ در حال حاضر مطمئن هستیم که پردازنده های AMD Ryzen 3000 با یک پرچمدار 8 هسته ای همراه هستند اما این بدان معنی نیست که AMD از هسته های بیشتر نیز استفاده نکند. شاید به دلیل سیاست کاری، تنها یک مدل 8 هسته ای نمایش داده شده است. AMD هیچ اشاره ای به اسامی، قیمت گذاری و فرکانس ها نکرده است.

در ساعات آتی، همچنان به پوشش مهمترین اخبار این بخش خواهیم پرداخت…